Weer ov-stakingen in drie grote steden

Vakbonden blijven protesteren tegen aanbesteding

Opnieuw krijgen reizigers in de grote steden te maken met stakingen in bussen, trams en metro. De komende tijd staat het openbaar vervoer stil in Amsterdam (donderdag 7 april), Rotterdam (dinsdag 12 april) en Den Haag (woensdag 20 april). De acties worden niet in de spits gehouden, maar overdag tussen de ochtend- en avondspits.

Ook in februari werd in de grote steden actiegevoerd. Vakbond Abvakabo FNV protesteert hiermee tegen de verplichte aanbesteding van het openbaar vervoer in de drie grote steden. Nu wordt het vervoer in de stad verzorgd door gemeentelijke vervoersbedrijven. Die opereren zelfstandig, maar de aandelen zijn in handen van de steden. Vanaf 2013 wil minister Schultz van Haegen ook andere vervoerders toelaten. Met zo'n openbare aanbesteding wil de minister 120 miljoen bezuinigen op het stedelijk openbaar vervoer. In een poging een opdracht binnen te slepen, zullen bedrijven een zo goedkoop mogelijk bod doen. Vervoersbedrijven GVB (Amsterdam), RET (Rotterdam) en het Haagse HTM stellen dat zij al marktconform werken. Een andere vervoerder kan het niet voor minder doen. Zij worden hierin gesteund door de wethouders van vervoer in de drie grote steden. De Amsterdamse wethouder Eric Wiebes voorspelt zelfs veertig procent minder openbaar vervoer in Amsterdam als de bezuinigingen doorgaan.

Mochten de acties in april niets uithalen in politiek Den Haag, dan dreigt Abvakabo FNV met grotere acties, zoals een 24-uursstaking of werkonderbrekingen tijdens de ochtend- of avondspits, zei FNV'er Eric Vermeulen.

Schultz van Haegen vindt de stakingen, net als die van februari, voorbarig. De minister van infrastructuur en milieu stelt dat de verplichte aanbesteding van het ov in de grote steden al is uitgesteld van 2012 naar 2013, juist om zorgvuldiger te werk te gaan. Daarom komen de acties volgens haar te vroeg.

Schultz van Haegen denkt nog steeds dat het goedkoper kan. De minister verwees gisteren ook naar een suggestie van GVB-directeur André Bolier vorige week in het Financieele Dagblad om onrendabele busverbindingen te schrappen. Volgens Bolier stelt de politiek te hoge eisen aan fijnmazig openbaar vervoer en wordt het daardoor duur. Op sommige plekken zouden lijnen weg kunnen of goedkopere taxibusjes worden ingezet. Minister Schultz suggereerde gisteren ook dat de steden nog de tarieven kunnen verhogen.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden