Weer ouderwets boemelen naar Brussel

Intercity vanuit Den Haag vervangt vanaf 18 februari kapotte Fyra Voorlopig geen hogesnelheidstrein

Vanaf 18 februari rijdt er weer twee keer per dag een intercity naar Brussel. Die gaat vertrekken vanaf station Den Haag Hollands Spoor en vervangt de kapotte Fyra's. De intercity helemaal door laten rijden naar Amsterdam kan volgens NS-directeur Bert Meerstadt niet, omdat het op dat stuk spoor te druk is. Reizigers vanuit Amsterdam moeten dus overstappen. Vanaf begin maart rijdt de intercity acht keer per dag.

De treindienst is een samenwerking tussen de Belgische spoorwegmaatschappij NMBS en de NS. De Belgen stellen locomotieven beschikbaar en delen mee in de extra kosten die volgens Meerstadt 'enkele miljoenen' per jaar bedragen. Het kost tijd om voldoende personeel en materieel te vinden.

De intercity rijdt de route van de oude Beneluxtrein, via Rotterdam, Dordrecht, Antwerpen en Mechelen door naar Brussel. De Beneluxtrein werd opgeheven nadat begin december negen nieuwe Fyra's - na jaren van vertraging - gebruiksklaar waren om te gaan rijden over de nieuwe hogesnelheidslijn naar België. De Fyra's - die twintig miljoen per stuk kostten - kampten al vanaf de eerste dag met vertragingen en storingen. Ze moesten op 13 januari op last van de Belgische spoorwegautoriteiten helemaal uit de dienstregeling worden genomen omdat delen van het plaatwerk aan de bodem van de treinen losraakten door vliegende klompen ijs. Volgens Meerstadt is het niet mogelijk om op korte termijn treinen te vinden die geschikt zijn voor de hogesnelheidslijn. "Het is geen broodje van de bakker. Er kunnen alleen zeer geavanceerde treinen op rijden en daar zijn er maar weinig van in Europa. We hebben de vraag wel uitgezet bij andere Europese spoorwegmaatschappijen."

Een nieuwe hogesnelheidstrein laten bouwen duurt volgens Meerstadt minstens vijf jaar. Nu rijdt op het snelle spoor alleen nog de Franse Thalys in 1 uur en 51 minuten naar Brussel. Met de tijdelijke intercity kan de reiziger in 2,47 minuten vanaf Den Haag in Brussel zijn. De leiding van AnsaldoBreda beloofde de NS om binnen drie dagen te laten weten hoe het de Fyra weer op de rails ging krijgen. Meerstadt: "Dat we daar vorige week lacherig over deden is terecht. We hebben nog helemaal niets gehoord. Ze hebben volgens het contract drie maanden de tijd om met een oplossing te komen." Een team van Italiaanse technici is in Nederland aangekomen voor onderzoek. De NS en de Belgische spoorwegmaatschappij NMBS stellen AnsaldoBreda aansprakelijk voor de schade. Zij hebben de levering van nog meer Fyratreinen voorlopig stopgezet. Staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur sprak gisteren van 'een goed alternatief'.

Stientje van Veldhoven van D66 noemt de oplossing 'karig'. Reizigersorganisatie Rover en het Belgische TreinTramBus spreken van 'een stap in de goede richting'. De intercity blijft in ieder geval rijden tot de Fyra het weer doet.

FRS uit stationshal
De Free Record Shop gaat zijn 10 stationsvestigingen binnen een half jaar sluiten. FRS heeft het moeilijk omdat mensen cd's en dvd's via downloaden. De keten laat weten de vestigingen te sluiten vanwege 'een beleidswijziging' van de NS. Waar die uit bestaat, houden betrokkenen geheim.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden