Weer onzeker uiteinde werknemers Nedcar

Trouw kijkt terug op 2006, met mensen die het nieuws haalden. Vandaag Jean Wouters, voorzitter van de ondernemingsraad van Nedcar.

Bij de Limburgse autofabriek Nedcar, in de steek gelaten door zijn Japanse eigenaar Mitsubishi, kijken ze afgunstig naar de Belgische zuiderburen. „Ze hebben daar een stevige lobby opgezet, toen Volkswagen in Brussel een fabriek dreigde te sluiten. Daar kan Nederland een voorbeeld aan nemen”, zegt Jean Wouters, voorzitter van de ondernemingsraad bij Nedcar.

Bij de autofabriek in Born hangt de vlag op het ogenblik ’halfstok’. „We hebben niet veel tijd meer te verliezen.” De uittocht van werknemers – zo’n 1200 hebben sinds april de poorten in Born vrijwillig verlaten – komt ons imago als werkgever niet ten goede, stelt Wouters. „Straks wil er niemand meer bij ons werken.”

In het voorjaar besloot het Duitse DaimlerChrysler de productie van de SmartForFour bij Nedcar stop te zetten. Een ramp voor de Limburgers. „Toen hadden we plotseling een productielijn met 1200 werknemers te veel”, zegt Wouters. In 2004 werden bij Nedcar al 900 man werkloos, toen Mitsubishi zijn derde ploegendienst schrapte. „Dit is het derde jaar op rij dat we angstig onder de kerstboom zitten.”

De stemming in de fabriek was in het voorjaar grimmig: werknemers dreigden splinternieuwe auto’s te ’gijzelen’ die van de band rolden en de fabriek plat te leggen. Maar de ondernemingsraad en de vakbonden susten de geschokte Nedcar-werkers. Tegen beter weten in hoopten ze dat Mitsubishi de assemblage van een nieuw model bij Nedcar zou beginnen. De strategie van de Japanners liet echter geen ruimte voor de productie van een tweede auto bij Nedcar, waar nu alleen nog de Mitsubishi Colt wordt gefabriceerd.

De overcapaciteit waar de autoindustrie wereldwijd mee kampt, weerhoudt de Japanners ervan geld te steken in Nedcar. „We stonden met onze rug tegen de muur”, zegt Wouters. „We zijn in april in Den Haag een petitie gaan aanbieden en we hebben met premier Balkenende op een Limburgs kasteeltje gesproken.” Stakingen in de autofabriek zijn voorkomen, „maar we hebben er niets voor teruggekregen”.

De regering wilde geen toezeggingen doen onder verwijzing naar het verbod op staatssteun. „De overheid heeft ons in het geheel niet geholpen. In Duitsland, Frankrijk en België zijn ze heel wat creatiever.”

Bij Nedcar, waar ruimte is gebleven voor 1300 werknemers, zijn ze niet blind voor de feiten.

„Wij stelden in het voorjaar twee eisen: wij wilden gedwongen ontslagen voorkomen en een nieuw voertuigproject voor onze fabriek van de grond krijgen. Mitsubishi heeft geen van beide eisen ingewilligd”, zegt Jean Wouters. Sterker nog, het Japanse concern heeft gedreigd de 150 ’overtollige’ werknemers die nog niet vrijwillig zijn vertrokken, alsnog te ontslaan.

Die nieuwe auto is er nooit gekomen: met de Mitsubishi Colt alleen redt Nedcar het niet. Het is een oud model dat in 2009 aan het einde van zijn levenscyclus is. Wouters heeft zijn laatste hoop gevestigd op de ’taskforce’, drie kenners van de autoindustrie, die onderzoeken of een andere autoproducent in de hypermoderne Nedcar-fabriek een auto wil maken. Ze komen in januari met een rapport.

„Het zal hoogstwaarschijnlijk om een Aziatische fabrikant gaan die in kleine aantallen auto’s wil bouwen. We kunnen zo alles in gereedheid brengen voor een tweede productielijn, alleen hebben we de mensen niet meer.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden