Weer megafusie in telecomsector VS

Van onze redactie economie NEW YORK - Terwijl het telecombedrijf WorldCom nog altijd onderhandelt over een overname van branchegenoot MCI, maakt de Amerikaanse telefoniesector zich al weer op voor een nog grotere fusie: SBC wil Ameritech overnemen.

De transactie vindt plaats via een aandelenruil ter waarde van 61 miljard dollar, zo liet SBC weten. De overname is de op een na grootste aller tijden: alleen met de in voorbereiding zijnde overname van de bank Citicorp door verzekeraar Travelers is een groter bedrag gemoeid: ongeveer 70 miljard dollar (140 miljard gulden).

Zowel SBC als Ameritech behoorden tot ruim een jaar geleden bij de zogeheten Baby Bells. Deze bedrijven, zeven in totaal, ontstonden omdat de Amerikaanse regering het telecombedrijf AT & T te groot en te machtig vond worden. AT & T moest zich splitsen en mocht zich alleen met telefoonverkeer over de lange afstand bezighouden. De zeven afgesplitste Baby Bells moesten zich richten op regionaal telefoonverkeer.

Inmiddels is de Amerikaanse wetgeving drastisch gewijzigd. Bedrijven als SBC en Ameritech mogen zich nu ook werpen op het lange-afstandsverkeer. Sinds die wetswijziging hebben diverse Baby Bells de krachten gebundeld.

Zo kocht SBC vorig jaar al het Californische Pacific Telesis voor zo'n 33 miljard gulden en nam Bell Atlantic het New Yorkse Nynex over. Het woord 'Baby Bell' is eigenlijk misplaatst: Bell Atlantic is naar omzet het 28ste bedrijf van de VS, SBC het 40ste. Als de overname van Ameritech door SBC doorgaat, komt het fusiebedrijf in de top-20 van grootste Amerikaanse bedrijven. Hun gezamenlijke omzet bedroeg vorig jaar zo'n 80 miljard gulden, hun net beslaat dertien Amerikaanse staten. Ter vergelijking: PTT Telecom had vorig jaar een omzet van 15,5 miljard gulden.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden