Wéér een nieuwe hippe stoel, wéér een leuke lamp

Modeshow tijdens het Reparatiefestival van de Design Academy Eindhoven. (FOTO MAARTEN HARTMAN) Beeld
Modeshow tijdens het Reparatiefestival van de Design Academy Eindhoven. (FOTO MAARTEN HARTMAN)

Geïnspireerd door recessie en klimaatcrisis stortten designstudenten uit Eindhoven zich op het repareren van oude spullen.

Vlak voor de opening van de expositie arriveert Joost Gehem op een kunstig verbouwde bakfiets. Aan de zijkanten zijn er houten en metalen lades in aangebracht, overal vandaan gescharreld. Hij klapt de bak open, waardoor een steil aflopende racebaan voor speelgoedautootjes ontstaat. Buurtkinderen kijken verwachtingsvol toe.

Design-student Gehem en mede-bedenker Tiddo Bakker zijn in monteursoutfit met de bakfiets langs de deuren gegaan om oude autootjes in te zamelen. Vervolgens hebben ze die afdankertjes samen met andere kinderen gerepareerd en gepimpt, met onderdelen van andere kapotte wagentjes. En dat mondde steevast uit in een grote ’van schroot naar racemonster-race’.

Het is een van de vele initiatieven die deel uitmaken van het ’Reparatie Festival’, bedacht en uitgevoerd door tweede- en derdejaarsstudenten van de Design Academy Eindhoven. Een leegstaande hal in een achterstandswijk in Woensel West is het centrum van de activiteiten, met modeshows, workshops en een tentoonstelling.

Maar de studenten zijn ook de stad in getrokken en hebben op zestien plaatsen fantasievolle reparaties aangebracht in het straatmeubilair. Waar tegels ontbraken ligt nu een geheimzinnig kruis verzonken in de straat, en de gore vlekken op een betonnen stoep zijn door toevoeging van enkele lijntjes veranderd in een verzameling wonderlijke beestjes. Voor wie wil, is er een fietsroute om alles te bekijken.

Sinds wanneer houden designers zich bezig met het herstellen van kapotte dingen, in plaats van zelf iets nieuws te ontwerpen? Irene Fortuyn, hoofd van de verantwoordelijke afdeling man & leisure (mens & vrije tijd): „Wéér een nieuwe hippe stoel, wéér een leuke lamp, daar heeft de wereld toch eigenlijk helemaal niets aan? Ik vind het heel belangrijk dat onze studenten leren nadenken over de consumptiemaatschappij en over hun toekomstige rol daarbinnen”.

Het fenomeen ’reparatie’ is de afgelopen decennia steeds verder uit ons systeem geraakt. Fortuyn: „Als je stofzuiger kapot is, krijg je in de winkel te horen dat repareren geen optie is, een nieuwe is goedkoper. Vaak gaat daar uitbuiting van arbeidskracht en bodemschatten aan vooraf. Wat betekent dat voor de wereld? Hoe gaan wij met onze materialen om, voelen we ons er nog mee verbonden?’

De economische malaise, de klimaatcrisis, de verdeling van kapitaal en goederen; grote vraagstukken klinken door in de onderzoeken die de studenten presenteren. De studenten noemen zichzelf niet idealistisch, maar ze willen wel ’bewustzijn creëren’. De ontwerper van nu houdt zich sowieso niet per se uitsluitend bezig met materie, maar ook met beleving en interactie. Joost Gehem, van de bakfiets met ’racemonsters’: „Het is mooi dat je een kind kunt laten zien hoeveel lol je nog kunt hebben met een afgeschreven autootje.”

Zelfs het ’repareren van sociale verbanden in de wijk’ was deel van de opdrachten. De spaarzame buurtbewoners die zich tussen het designpubliek begeven, kijken met een mengeling van sympathie en scepsis toe.

Expositie in de Bazaar, Edisonstraat 147A, Eindhoven; 24/6 t/m 26/6, 11-17 u

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden