Weer de truck in, op eigen risico

Navo-vrachtwagens kunnen de heropende Pakistaans-Afghaanse grens passeren

Yar Rehman stuurde zijn tankwagen met brandstof voor de Navo-troepen richting Kaboel toen talibanstrijders schietend de omringende bergen afdaalden. Een kogel ging door zijn voorruit, rakelings langs hem heen. Glasscherven nestelden zich in zijn gezicht en handen. Andere chauffeurs, die met Rehman in een konvooi reden, werden wel geraakt. Rehman vluchtte de cabine uit en verschool zich onder een overhangende rots. Voor zijn ogen vlogen sommige tankers in brand. Een uur later kwamen Afghaanse soldaten en de taliban trokken zich terug.

Het gebeurde een jaar geleden en Rehmans wonden zijn geheeld, maar zijn angst voor dit soort aanvallen is nog groot. Toch gaat de 28-jarige chauffeur weer op Afghanistan rijden nu Pakistan vorige week besloot de grens te heropenen voor Navo-bevoorrading. De eerste Navo-vrachtwagen gaat naar verwachting vandaag de grens over.

"Ik heb geen keus. Ik moet mijn vrachtwagen afbetalen", zegt de vriendelijk ogende Rehman, terwijl hij zijn truck - nu nog volgeladen met schroot - over een bergweg loodst.

Acht jaar geleden zag Rehman het Navo-vervoer nog helemaal zitten. Het betaalde zeker twee keer zoveel als andere vrachten, zo'n 1200 euro per rit. Dus hij kocht een vrachtwagen op afbetaling. Toen Pakistan vorig jaar november de grens sloot voor Navo-vervoer, nadat Amerikaanse troepen per abuis 24 Pakistaanse soldaten hadden gedood, was dat dan ook een financiële slag. "Twee maanden lang kon ik geen nieuwe lading vinden. Alles wat ik nu verdien, gaat op aan eten, drinken en kosten voor de vrachtwagen. Ik heb al maandenlang niets afbetaalt."

Rehman had liever een ander beroep gehad, maar in zijn tribale gebied Khyber aan de Afghaanse grens is weinig keus. "Hier zijn mensen analfabeet, er is geen onderwijs en weinig geld. Er zijn weinig ondernemingen. We hebben alleen het vrachtwagen-rijden." Rehman behoort tot de Afridi-stam waarvan de leden in heel Pakistan bekendstaan als truck- bestuurders. Hij heeft gemengde gevoelens over de heropening van de grens. "We zijn blij dat we weer kunnen rijden. Maar we moeten nog zien of er iets veranderd is aan de veiligheidssituatie."

Rehman weet dat de Navo-transporten niet populair zijn. Soms moet hij nachtenlang rondrijden, wachtend op een nieuwe vracht. Benzinepomphouders en café-eigenaren weigeren hem te laten parkeren. "Deze wagens trekken gevaar aan, zoals bomaanslagen. Het is te gevaarlijk om ons te laten parkeren."

Toch blijft hij rijden, in het belang van zijn jonge kinderen. "Ik wil dat ze een goed leven hebben en onderwijs krijgen. Ik wil dat ze goede en goed opgeleide mensen worden. Zo simpel is het."

Maar als hij zijn vrachtwagen heeft afbetaald - zonder ongelukken is dat mogelijk over twee jaar - stopt hij met het werk voor de Navo. "Als ik geen schulden meer heb, waarom zou ik deze moeilijke omstandigheden dan nog doorstaan? Wat is er dierbaarder dan het leven?"

Hillary zei pas laat 'sorry'
Voordat de grens dichtging, vervoerde de Navo 48 procent van al het materiaal voor de troepen in Afghanistan via Pakistan, zegt Jimmie Cummings, woordvoerder van de Navo-missie in Afghanistan. Pakistan eiste dat de VS zich zou verontschuldigen voor de dood van 24 soldaten; het duurde tot vorige week tot Hillary Clinton, de Amerikaanse minister van buitenlandse Zaken, 'sorry' zei tegen haar Pakistaanse collega Hina Rabbani Khar.

De Pakistaanse landroute is een stuk voordeliger dan die via Centraal-Azië. Die is langer en kost alleen de VS al 100 miljoen dollar (80 miljoen euro) per maand meer dan de route via Pakistan. De heropening van de Pakistaanse landroute is ook belangrijk voor de uitvoer van materieel na de terugtrekking van de geallieerden, eind 2014.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden