Weer bolhoedjes en lage rijglaarsjes

De nieuwe film van Baz Luhrmann 'The Great Gatsby' was al aangekondigd als de kerstfilm van 2012, dus toen dat niet doorging begon men toch voor het project te vrezen. De regisseur van 'Moulin Rouge' staat wat wankeler sinds het echec van zijn vorige film 'Australia'. De film die eigenlijk het magnum opus had moeten worden van de Australiër, maar die nogal een draak bleek te zijn met als enig lichtpuntje het optreden van Luhrmanns muze Nicole Kidman. Die gooide zich er helemaal in, op de ranch in het thuisland, met paarden en lasso's, en Hugh Jackman, zoals ze eerder ook deed in de nachtclubs van Parijs.

Maar sinds het filmfestival van Cannes vorige week aankondigde dat 'The Great Gatsby', naar het boek van F. Scott Fitzgerald, in mei de openingsfilm zal zijn, zijn de verwachtingen voorzichtig positiever. In Engeland wordt al gespeculeerd over de stijl van de 'roaring twenties' die na de release op zal gaan rukken op feesten en partijen. Vraag is of de dophoedjes, soepjurken en lage rijglaarsjes, echt zo zullen reïntegreren in het straatbeeld als de kokerrokken en strakke herenkostuums van 'Mad Men,' maar de lange parelkettingen zijn in ieder geval al aardig op weg.

Baz Luhrmann en F. Scott Fitzgerald, beiden goed voor decadentie en droefenis, zijn op voorhand ook een mooie match, al houden de bewonderaars van de laatste hun hart ook vast bij de gedachte dat hip hop bij deze film moet gaan doen, wat jazz voor Fitzgerald deed. De schurende, energieke muziek van Jay-Z onder de trailer op YouTube wekt in ieder geval de verwachting dat we deze keer niet zullen stranden in hitte, verveling en een literaire voice-over, zoals dat wel gebeurde bij de beroemdste verfilming tot nu toe, die uit de jaren zeventig van Jack Clayton, met Robert Redford en Mia Farrow. Zie in dit brave drama, dat potentieel een romantisch weerzien na jaren had kunnen zijn, Gatsby en Daisy, minutenlang glazig tegenover elkaar staan in de salon, en je weet dat er alleen maar vooruitgang mogelijk is. Zeker nu de veel spannender Carey Mulligan in Mia Farrows voetsporen treedt als begeerd rijk meisje Daisy Buchanan.

De trailer op YouTube belooft alvast een 'Moulin Rouge'-achtig spektakel met in de titelrol een Leonardo DiCaprio die ineens verdacht veel op Robert Redford lijkt: net wat meer nadruk op de kaaklijn.

Luhrmann hoeft de pers in Cannes overigens niet eens te vrezen. De verfilming van Jack Clayton werd indertijd door de critici neergesabeld, maar dankzij de populariteit van de roman toch een groot financieel succes.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden