Weelderige overdaad aan metamorfoses

Belle en het beest

Regie: Christoph Gans. Met Léa Seydoux, Vincent Cassel.

**

Voordat 'The Beauty and the Beast' een niet zo succesvol datingprogramma was, was het een Amerikaanse tv-serie, een Disneyfilm, een liedje van David Bowie en een in Frankrijk zeer gewaardeerde zwart-wit klassieker van Jean Cocteau. Weer daarvoor was het een achttiendeeeuws Frans sprookje, geschreven door Gabrielle-Suzanne Barbot de Villeneuve, een vrouw zowaar, en daarmee op haar beurt een voorloopster van onze E.L. James met haar 'Fifty Shades of Grey'. Enige masochistische trekjes zijn Belle zeker niet vreemd. "Ik ben als een muis in jouw handen", verzucht ze tegen het harige beest, als die haar nog niet zo lang gevangen houdt in zijn sombere kasteel in het woud. En of Belle op dat moment boos is of juist ingenomen met de situatie, is aan gezicht en rijzende boezem van actrice Léa Seydoux niet goed af te lezen.

Regisseur Christoph Gans schoof bij zijn verfilming de zoete Disney opzij, negeerde tot afgrijzen van de Fransen ook de film van Cocteau, en keerde terug naar het sprookje van Madame de Villeneuve. Naar eigen zeggen omdat de rol van Belle daarin groter is en omdat het originele verhaal meer gedaantewisselingen toestond. Daar leeft hij zich in uit ook. Door het verhaal van mooie, zoete Belle ¿ die in gevangenschap bij het beest belandt omdat ze zich opoffert voor haar berooide vader, haar domme lelijke zussen en losbandige broers ¿ vlecht Gans de pijnlijke geschiedenis van het beest. Dat is eigenlijk een aantrekkelijke prins (Vincent Cassel), maar hij werd gestraft met zijn harige uiterlijk door de god van het woud omdat hij een gouden hert doodde. Dat gouden hert bleek namelijk geen hert te zijn maar een mooie blonde bosnimf, niet alleen de dochter van de god van het woud maar ook de geliefde van de ontroostbare prins ¿ vanaf dan het beest en in harige gedaante geïnspireerd op de duivel 'Darkness' in Ridley Scotts 'Legend'. Volgt u het nog?

Niet gek daarom dat Jean Cocteau voor zijn film in 1946 de korte versie van het sprookje verkoos. Maar Gans is niet uit op eenvoud. Het spektakel werd opgenomen in de Berlijnse studio Babelsberg waar Fritz Lang ooit zijn 'Metropolis' filmde. In het laatste gevecht tussen het beest en zijn belagers veranderen bomen en beelden in het woud samen in stampvoetende reuzen, en wordt het sprookjeskasteel overdekt door om zich heen grijpende boomtakken en rozenstruiken. En ten slotte verandert het beest weer in Vincent Cassel en Belle in zijn geliefde, de moeder van zijn kinderen, en onderhouden ze samen de bloemen en planten in de tuin bij hun eeuwig blije Hans en Grietje-huisje.

Deze weelderige overdaad aan metamorfoses opende vorige week het Imagine Filmfestival in Amsterdam en is misschien ook wel een must voor fantasiefans, maar met de kinderen kan je toch beter naar Disney.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden