Wederzijdse uitbuiting of seksueel kolonialisme?

Beeld epa

Sekstoeristen zijn niet altijd mannen van middelbare leeftijd die op zoek gaan naar goedkope prostituees in Thailand of een bruid in de Oekraïne. Sekstoeristen zijn soms ook vrouwen van middelbare leeftijd die op zoek zijn naar liefde tegen betaling in Afrika, het Caribisch gebied en de Dominicaanse republiek. The New Statesman schrijft over dit fenomeen en vraagt zich af of er sprake is van wederzijdse uitbuiting of een vorm van seksueel kolonialisme.

De mannen die zich laten betalen voor seks met toeristen komen over het algemeen uit arme gezinnen, ze zijn laag opgeleid en sommige van hen zijn analfabeet. Prostitutie zorgt voor een constante inkomensstroom. De vrouwen die van de diensten van de beach boys, zoals de mannelijke prostitués vaak worden genoemd, hebben volgens journaliste Julie Bindel soms niet door dat hun relatie een financiële transactie is. De beach boys zijn echter zakelijk genoeg om op tijd om geld te vragen.

Bindel schrijft al sinds tien jaar over de relatie tussen Britse vrouwen en mannelijke prostitués in arme landen. Hoewel de beach boys het beter hebben dan veel vrouwelijke prostitués (de mannen worden niet het slachtoffer van mensenhandel en geweld en verkrachting komen volgens Bindel niet voor) is er veel leed.

Bindel ziet het sekstoerisme (jaarlijks gaan er naar schatting 600.000 vrouwen uit Europa, Japan, Australië en de Verenigde Staten op zoek naar een betaalde vakantieliefde) ook als een mensenrechtenprobleem. Door de economische ongelijkheid is er sprake van uitbuiting.

Het beeld dat de mannen de kwetsbare toeristen uitbuiten, klopt niet, schrijft Bindel. Vrouwen zoeken bewust de resorts uit waar veel beach boys rondhangen en weten ook welke bars ze moeten bezoeken om in contact te komen met een betaalde vakantievriend. Zij gaat na een paar weken weer naar haar baan en huis, hij moet op zoek naar zijn volgende klant en staat stil in zijn ontwikkeling.

Bindel maakt ook een vergelijking met de slavernij. De zwarte prostitués staan niet ver af van hun voorvaderen die ook geen zeggenschap hadden over hun lichaam en gedehumaniseerd werden.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden