Website voor 'gezonde scepsis' tegen de geneesmiddellobby

DGV, het instituut voor verantwoord medicijngebruik, opent vandaag een internetsite waarop de marketingactiviteiten van de farmaceutische industrie kritisch worden gevolgd.

In diverse landen bestaan zulke websites al jaren, veelal opgericht door artsen en apothekers.

Directeur Ruud Coolen van Brakel van DGV hoopt dat zijn website gezondescepsis.nl snel wordt overgenomen door medische beroepsbeoefenaren. 'Gezonde scepsis' zou uiteindelijk onafhankelijk moeten worden van zijn organisatie, vindt hij.

Met de site wil DGV artsen, apothekers en andere werkers in de gezondheidszorg informeren over 'bestaande en nieuwe beïnvloedingsmethoden van de industrie op het voorschrijfgedrag'. De website is opgezet naar het voorbeeld van de buitenlandse initiatieven. De bekendste is 'Geen gratis lunch' (www.nofreelunch.org) in de Verenigde Staten en - sinds enkele jaren - in Groot-Brittannië en Italië.

Deze organisatie richt zich vooral op het bestrijden van de praktijk van het geven van cadeautjes door fabrikanten aan artsen. No Free Lunch kwam vorige maand in het nieuws toen een grote Amerikaanse artsenclub, de Academy of Family Physicians, de groep weigerde toe te laten op een congres in San Francisco. No Free Lunch wilde een standje inrichten in de wandelgangen van het congrescentrum, maar de organisatoren wilden de kritische beroepsgenoten niet toelaten. McDonald's en Coca-Cola kregen wel standruimte. Na fel protest van leden van de Academy, moest het bestuur alsnog bakzeil halen.

In Australië zit al sinds 1983 een internationale organisatie, Healthy Skepticism, waaraan de site van DGV zijn naam heeft ontleend. De Australische club wil vooral misleiding bij de promotie van geneesmiddelen aan de kaak stellen.

De overeenkomst tussen alle sites is dat ze artsen en apothekers oproepen niet langer mee te doen aan het gunstbetoon door de farmaceutische industrie. De initiatiefnemers willen dat de farmaceutische marketing niet langer de medische praktijk stuurt. “Onze missie is het stimuleren van medisch handelen op grond van wetenschappelijk bewijs en niet op basis van de productpromotie van farmaceutische bedrijven“, aldus No Free Lunch.

Op de Nederlandse site van DGV worden de actualiteiten van het geneesmiddelenbeleid gevolgd. Bezoekers kunnen doorlinken naar de buitenlandse sites en naar de webadressen van tal van medicijnensites, waaronder dat van de Stichting Code Geneesmiddelenreclame, het zelfreguleringsorgaan van de farmaceutische sector. Ook staat er op de site een link naar het 'kliklijn beïnvloeding farmaceutische industrie' van DGV.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden