Webshop kiest steeds vaker voor bijbehorende winkel

Het einde van de winkelstraat is ingeluid. Tenminste, dat wordt nogal eens geroepen nu V&D en Macintosh failliet zijn. Wie niet inzet op onlineverkoop, moet het speelveld verlaten. V&D zou veel te naïef zijn geweest door zich zo laat op zijn webshop te richten. En de schoenenwinkels van Macintosh konden niet opboksen tegen het snelgroeiende Zalando. Toch lijkt het niet zo te zijn dat alleen internetwinkelen de toekomst heeft. Steeds vaker openen webshops ook fysieke winkels.

De grootste internetwinkel die meedoet aan deze trend is Coolblue. Het bedrijf opende de afgelopen jaren vijf vestigingen in Nederland. Nu volgt Neckermann, met acht winkels in oude Kijkshoppanden. Vorige maand openden de eerste filialen in Ede en Zutphen.

Waarom gaan steeds meer onlinebedrijven van 'clicks naar bricks'? Aan een dalende omzet ligt het niet. Afgelopen jaar gaf Nederland online meer dan 16 miljard uit, een toename van ruim 16 procent. Maar alleen internetverkoop is niet genoeg. Klanten hebben ook behoefte aan persoonlijk advies en het bekijken of ophalen van producten, melden beide ketens. Steeds meer kleine ondernemers gaan hierin mee. Trouw sprak drie webshopeigenaren die sinds kort een winkel hebben.

Sanne Noorman (28)

"Schoenen gaan verkopen middenin de crisis, dat is natuurlijk een risico. Daarom besloot ik online te starten. Ik zat niet meteen aan een pand vast en had een groter bereik dan alleen mijn dorp. Toch besloot ik vorig jaar een winkel te openen. Ik hoorde vaak van mensen dat zij mijn collectie mooi vonden, maar die niet online wilden bestellen. Schoenen niet kunnen passen, de kwaliteit van leer niet kunnen voelen - sommige mensen vinden dat toch eng. En een product retour sturen als het niet naar wens is, vinden veel klanten een gedoe. Het is lastig te zeggen of de webshop of de winkel beter loopt. Ongeveer een derde van mijn omzet komt uit de winkel. Maar zeker elke week komt een klant binnenlopen die online een paar schoenen heeft gezien, en speciaal naar de winkel komt om die te kopen. Waar hoort die omzet dan bij? Ik zie mijn online en offline verkoop als een geheel. Achter mijn winkel heb ik het magazijn en de fotostudio voor de webshop. In de winkel heb ik een groot scherm, waarop mensen door mijn webshop kunnen scrollen.

Er zijn nu veel meer webshops dan toen ik begon. Toch heb ik daar geen last van, omdat ik inzet op exclusieve merken. Zeker 80 procent van mijn collectie verkoopt Zalando bijvoorbeeld niet. Je constant blijven onderscheiden, dat is belangrijk. Webshops zonder winkel gaan het denk ik niet redden. Er is online zoveel te koop. Je ziet door de bomen het bos niet meer. Mensen willen ook een winkel waar ze naartoe kunnen."

is eigenaar van damesschoenenboetiek Uppark. Vier jaar geleden opende zij haar webshop. Sinds augustus 2015 heeft zij een winkel in Horst (Limburg).

Bart Haselbekke (33)

"Mijn omzet is met ruim 40 procent gestegen sinds ik een winkel heb. Dat viel ook wel te verwachten. Ik heb een winkel geopend omdat klanten er zo vaak om vroegen. Naast mijn werk voor de webshop stond ik elke week met een kraam op de markt. Een klein deel van mijn platen paste op de kraam. Vaak waren klanten op zoek naar een plaat die ik net niet mee had genomen, en verwees ik ze door naar mijn webshop. Maar mensen willen een plaat even vasthouden en beluisteren voor ze die kopen. Zeker als die tweedehands is, zoals de meeste van mijn platen. 'Ik wou dat je een winkel had, dan kwam ik langs', kreeg ik dan te horen. Platenliefhebbers zijn vergelijkbaar met postzegel- of muntenverzamelaars. Ze nemen graag de tijd om rustig rond te kijken wat je te koop hebt en hoe de kwaliteit daarvan is. Bij zulke producten past persoonlijk contact veel beter dan een webshop. In mijn winkel kan ik een kopje koffie drinken met mijn klanten en bespreken waarnaar ze op zoek zijn. Als iemand een plaat zoekt die ik niet heb, kan ik iets laten horen dat erop lijkt. Dat levert extra verkoop op die je online niet hebt.

Ik zorg dat ik vinyl verkoop wat mijn concurrenten niet hebben en dat ik altijd de tijd neem voor mensen. Tot nu toe loont dat: mensen stappen zo een uur in de auto om mijn winkel te bezoeken. Ik ben nu zo druk met de winkel, dat ik de webshop tijdelijk gesloten heb."

is eigenaar van platenzaak Vinylparadijs. Acht jaar geleden opende hij zijn webshop. Sinds juni 2015 heeft hij een winkel in Geesteren (Overijssel).

Sarah Musters (36)

"Bevroren producten versturen is lastig. En biologisch dierenvoer komt vaak uit de diepvries. Door het openen van een winkel kon ik mijn assortiment uitbreiden. Daarnaast had ik sowieso een groter magazijn nodig voor mijn webshop. Toen was het handig meteen te verhuizen naar een winkelpand. Nu heb ik een ruimte van 140 vierkante meter, waarvan ik er 40 gebruik als winkel. Mijn oude magazijn zat op een industrieterrein. Daar mogen klanten niet langskomen om iets terug te brengen of om advies te vragen. Zo'n pand heeft daar geen vergunning voor. Ik merkte dat klanten wel behoefte hebben aan dat contact. Telefonisch en per e-mail was ik daardoor voorheen veel tijd kwijt aan mensen die bijvoorbeeld voedingsadvies voor hun dieren wilden. Die klanten kunnen nu gewoon binnenlopen. Dat scheelt me tijd en ik lever betere service.

Sinds ik een dierenwinkel in het dorp heb, heeft mijn bedrijf een andere functie. Online oriënteren mensen zich, besluiten wat ze willen en bestellen dan. Bij een winkel stapt iemand die langsloopt makkelijk even binnen. Hij of zij ziet dan allerlei onbekende merken en heeft daarbij uitleg nodig. Ook klanten van de webshop komen langs in de winkel. Ik merk dat zij sneller nieuwe producten uitproberen als zij die rustig kunnen bekijken. Toen ik de winkel opende, was ik eerst voorzichtig met de openingstijden. Ik was twee dagen per week gesloten en ging vaak pas laat in de middag open. Maar de winkel loopt goed. Nu ben ik zes dagen per week geopend en heb ik extra personeel aangenomen."

is eigenaar van biologische dierenwinkel EKO4petz. Vier jaar geleden opende zij haar webshop. Sinds november 2014 heeft zij een winkel in Noordwijk aan Zee (Zuid-Holland).

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden