'We zijn nog steeds verbaasd over ons succes'

Goede voornemens hebben is niet hetzelfde als 'beginnen'. Echt beginnen vergt een gedegen voorbereiding. In de maand januari een serie over het beginnen van uiteenlopende kunstenaars. Deel 4: Uitgeverij 521.

Harold de Croon en Arjan Weenink werkten beiden al enkele jaren in het boekenvak toen ze begin 1999 op het idee kwamen om, bij wijze van experiment, eens uit te zoeken wat het hele proces van een boek maken precies inhield, dus van een beginidee tot uiteindelijk de verkoop.

,,We raakten nooit uitgepraat over boeken'', licht De Croon toe, ,,en het leek ons prachtig met z'n tweeën iets te maken, waar we geen derden voor nodig hadden.''

,,In april '99 besloten we een cijfermatig boek te maken over de geschiedenis van de Eredivisie'', zegt Weenink. ,,Uit oude schriftjes, boeken en internetsites haalden we alle informatie die we nodig hadden. Toen begon het echt: we schreven ons in bij de Kamer van Koophandel, openden een zakelijke rekening, stelden de boekhandel op de hoogte van de komst van het boek en maakten foto's voor het omslag.''

Hoe stel je een boekhandel op de hoogte van de komst van een boek? Gewoon zeggen wanneer je een stapel komt brengen?

De Croon: ,,Was het maar waar. Nee, we sturen ze folders, kaarten, brieven, faxen, enzovoort, om ze van het bestaan van het boek op de hoogte te brengen. Je moet ze overtuigen dat dit niet zomaar weer een boek van zomaar weer een uitgeverij is. Zo werkt het ook naar de pers.''

Maar die boekhandel heeft nooit van jullie gehoord, kent niet eens de naam van jullie uitgeverij.

,,Die naam moest ook nog verzonnen worden'', bekent Weenink lachend.

Uitgeverij 521. Dat lijkt nog het meeste op een lunchzaak, gevestigd aan Singel 421.

Weenink: ,,We wilden geen standaardnaam voor onze uitgeverij, maar een naam die zou blijven hangen. Een getal maakt nieuwsgierig. Uitgeverij 521 verwijst naar een liedje van The Doors.''

Wanneer kwam het eerste boek uit?

,,De eredivisie 1956-1999 kwam op 30 juli 1999 van de drukker'', zegt De Croon. ,,Een paar weken na verschijning liep het al prima. We kregen een goede pers. Aan het eind van 1999 was het boek uitverkocht en toen konden we terugkijken op wat we hadden gedaan. We hadden een goed verzorgd boek uitgegeven waar een markt voor was, de reacties op het boek waren hoopgevend en aan het eind hadden we ook nog wat winst gemaakt. Hoewel distributie en facturering een geweldige klus waren geweest, wisten we wat we wilden: meer boeken uitgeven.''

Weenink: ,,Begin 2000 zijn we vervolgens het literaire tijdschrift 'Nymph' gaan uitgeven en ook hadden we inmiddels plannen om een geïllu-streerde poëziebundel met vogelgedichten uit te geven: 'De draagkracht van veren'. Nadat we hadden ontdekt wat het uitgeven van een boek nu eigenlijk is, waren we ineens een uitgeverij aan het opzetten. Er kwamen weer heel wat nieuwe facetten bij, zoals het inrichten van een goede werkplek, het aanvragen van de rechten van de poëzie en het regelen van de distributie.''

Hoe ging dat?

,,Van de eerste opbrengst kochten we heel veel poëziebundels en een goede pc'', zegt De Croon. ,,Een zolderkamer hebben we zo ingericht dat we er met z'n tweeën kunnen werken. Via een collega begrepen we hoe het overnemen van gedichten in zijn werk gaat. Dat ging uiteindelijk vrij makkelijk.''

En toen?

De Croon: ,,We sloten ons in april van 2000 aan bij het Centraal Boekhuis voor de distributie. Dit had als voordeel dat we niet meer zelf hoefden te versturen en factureren aan de boekhandels, en dat iedere boekhandel onze titels kon bestellen. In enkele maanden selecteerden we uit het enorme aanbod van poëzie de mooiste vogelgedichten. Natuurschilder Jan Weenink maakte er later prachtige tekeningen bij. 'De draagkracht van veren' vond onmiddellijk een weg naar het publiek, we verkochten er vorig jaar meer dan 2500. Dat is aardig wat voor een poëziebundel, want in het algemeen is men blij als er duizend exemplaren van een bundel worden verkocht.''

Weenink: ,,We kregen het steeds drukker want we wilden erkend worden, de geactualiseerde versie van het Eredivisieboek verscheen weer en we wilden ook bereikbaar zijn via een internetsite. Daarnaast waren we alweer met nieuwe plannen bezig, een seizoenscyclus poëzie. Iedere seizoensbundel wilden we van een voorwoord voorzien door gerenommeerde schrijvers, omdat zij de lezer goed kunnen voorbereiden op wat zij in de bundel gaan tegenkomen. Hafid Bouazza, Dirk Kroon, Ingmar Heytze en Menno Wigman, namen die bekend zijn bij boekhandel, pers en publiek, wilden meewerken. In augustus verscheen de eerste seizoensbundel 'De geur van ieder najaar', een verzameling herfstgedichten.''

De Croon: ,,Toen we in november de bundel 'De aanblik van de winter' -een verzameling wintergedichten- uitgaven, wisten we dat we op de goede weg waren.''

Waarom?

Weenink: ,,Op twee zolderkamers hebben we met twee computers zeven publicaties tot stand gebracht. Deze boeken hebben zo goed verkocht, dat we in 2001 onze horizon kunnen gaan verbreden.''

,,We willen verzorgde boeken blijven uitgeven'', voegt De Croon toe, ,,die we zelf zouden willen kopen, waarvan we de vormgeving zelf precies naar ons idee kunnen maken en waar wat ons betreft een markt voor is. Een mooie roman uitgeven is nu een van onze doelen. Het literaire tijdschrift 'Nymph' is het moeilijkst te verkopen, omdat er maar zo'n klein publiek voor is. Maar we doen het graag om talent een podium te geven zich te laten lezen. Het is niet onopgemerkt gebleven: een aantal Nymph-schrijvers is inmiddels benaderd door andere uitgeverijen.''

,,Dit voorjaar gaan we lente- en zomergedichtenbundels maken en er komt eerst in februari een bloemlezing met liefdesverdrietgedichten. In maart verschijnt er een uit het Spaans vertaalde verhalenbundel die zich laat lezen als een roman en in mei een verhalenbundel voor backpackers, geschreven door backpackers zelf. Inmiddels zijn we bezig met de voorbereidingen voor boeken die in het najaar verschijnen.''

Weenink: ,,We zijn nog steeds verbaasd over ons succes, de consument is klaarblijkelijk niet geïnteresseerd in de naam en faam van een uitgeverij, maar wil boeken die er goed uitzien en die betaalbaar en interessant zijn. Die maken wij.''

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden