Weblog

We worden nog steeds 'opgehokt'

Iedere periode moeten we op mijn school drie ’Studie-uren’ per week volgen. Ook mijn school is – tegen eigen wil in – nog steeds genoodzaakt om hiermee de urennorm te vullen, er hangt immers een hoge boete boven het hoofd.

De term studie-uren klinkt dan wel educatief verantwoord maar is dit zeker niet. Het komt er kortweg op neer dat we in een lokaal gezet worden met een leraar of een ‘assistente’ en zelf aan het werk moeten. Als het te onrustig is heb je pech, dus echt studeren zit er vaak niet in. En dan moet er natuurlijk ook nog voldoende plek zijn in het lokaal. Iedereen, ook de schoolleiding, heeft wel geconcludeerd dat dit niet onder de verplichte lestijd zou mogen vallen. Toch bestaat dit fenomeen nog steeds. En ook mijn school moet mogelijk nog verder snijden in de lessentabel vanwege bezuinigingen. Een studie-uur 'kost' immers slechts 50 minuten tijd van een leraar, terwijl een normaal lesuur 80 minuten vraagt (incl. voorbereiding).

Ik was benieuwd of dit een normale situatie was voor veel Nederlandse scholieren, ook hopende dat mijn school een uitzondering zou zijn. Na het brede publieke debat enkele jaren geleden over deze kwestie en de gezamenlijke conclusie, ook van de commissie Dijsselbloem, dat dit tot de verleden tijd moet behoren zou je immers mogen aannemen dat het aantal ‘ophokuren’ flink gedaald zou zijn.

De realiteit is helaas weerbarstiger. Uit een steekproef van het LAKS samen met Scholieren.com onder 2.500 scholieren bleek dat scholieren nu nog gemiddeld ruim twee volle lesweken op school zitten om dergelijke S-uren, ofwel ‘ophokuren’, te volgen. Op het havo is de situatie het kwalijkst: daar wordt volgens scholieren zelf bijna acht procent van de urennorm hiermee gevuld.

Het is natuurlijk makkelijk om met een beschuldigend vingertje te wijzen naar zowel scholen als overheid, maar hier lijkt het mij toch zeker op de plaats. Het is in mijn ogen onbegrijpelijk dat wij het nog steeds accepteren dat scholieren tegen hun zin in en zonder enig leerresultaat verplicht op school zitten, zodat scholen die urennorm in ieder geval halen en de minister kan vertellen dat dit jaar opnieuw meer scholen voldoen aan die norm.

Als we écht die kenniseconomie willen worden en in die top-5 moeten komen zoals ook de minister het graag ziet, dan is dit een goed startpunt om actie op te ondernemen. Als dit soort essentiële problemen niet wordt aangepakt dan kunnen we het wel schudden.

Er ligt nu een wetsvoorstel waarmee scholieren en ouders meer inspraak hebben over de invulling van onderwijstijd op schoolniveau. Dit is een goede zaak: hier wordt immers het meeste onderwijsbeleid bepaald. Momenteel blijkt echter ook dat de meeste scholen hier nog niets aan doen, het is dus zaak dat scholen dit serieus oppakken. Een voorwaarde hiervoor is ook dat duidelijk wordt gemaakt wat wel en niet lestijd is die onder de urennorm mag vallen.

Daarnaast moet de Inspectie een duidelijkere rol krijgen. Het is toch raar dat de Inspectie ons wel kan melden hoeveel scholen de urennorm wél halen, maar vervolgens bar weinig kan vertellen over de invulling van die uren? Ik hoef denk ik niemand meer aan de uitspraak ‘kwaliteit boven kwantiteit’ te herinneren¿

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden