'We verwachten niet dat Rijk nu geld steekt in IJmeerlijn'

Wethouder Henk Mulder heeft begrip voor uitstel verbinding Almere-IJburg

Pas als Almere 25.000 nieuwe woningen heeft bijgebouwd, en als Amsterdam de woonwijk IJburg II heeft voltooid, gaat het ministerie van infrastructuur nog eens kijken naar de IJmeerverbinding. Almere moet eerst verder groeien, voor het Rijk investeert in een nieuwe (metro)verbinding over het IJ naar Amsterdam, besliste minister Schultz vorig week. Nu Almere nog slechts 450 woningen per jaar bouwt, en de toekomst van IJburg II aan een zijden draad hangt, is het de vraag of de brug van 2,2 miljard over het IJ er ooit zal komen.

Zonder deze IJmeerlijn zou Almere nooit aan de verwachting van het Rijk kunnen voldoen om in 2030 60.000 extra woningen te bouwen, zei oud-wethouder Adri Duivesteijn van Almere menigmaal. Maar sinds zijn vertrek naar de Eerste Kamer is het stil rondom deze 'schaalsprong' naar 350.000 inwoners in 2030, tegenover 195.000 nu.

Wethouder Henk Mulder (PvdA), de opvolger van Duivesteijn, zegt 'tevreden' te zijn met het uitstel. "Wij hadden niet verwacht dat het Rijk in tijden van bezuinigingen nu al drie miljard zou uittrekken voor een verbinding die pas over 15 jaar nodig is."

Ook burgemeester Jorritsma zei tot voor kort altijd dat de schaalsprong alleen lukt als er een brug komt die Almere verbindt met IJburg. Hoe moet het hier nu verder mee?
"Wij hebben onze eigen positie veiliggesteld. In de plannen van het ministerie is op termijn een reservering opgenomen voor de IJmeerverbinding. Te zijner tijd wordt daarover een beslissing genomen. Dat we 60.000 huizen gaan bijbouwen, dat is geen vraag van de gemeente Almere, dat is een afspraak die we al jaren geleden met het Rijk hebben gemaakt. In de nota van minister Schultz staat ook keurig: als er geen verbinding komt met IJburg, dan wordt er niet verder gebouwd aan de westkant van de stad. Maar die eerste 25.000 woningen kunnen we op onze eigen wijze gaan bouwen."

Gaat dat lukken met de crisis? Wanneer denkt u dat die 25.000 woningen er zullen zijn?
"We zijn er al mee bezig. De eerste 4000 zijn al gebouwd. Op allerlei plekken worden plukjes woningen gebouwd. Dan gaat het om kleine aantallen kavels, waar mensen vaak vrij mogen bouwen. Natuurlijk, de crisis gaat ook aan Almere niet voorbij. Dit jaar bouwen we maar 450 woningen. We hebben met de minister afgesproken dat we in ons eigen tempo verder bouwen, tot de woningmarkt weer losgaat. Want dan zal er opnieuw druk zijn om nieuwe woningen bij te bouwen in de hoek Amsterdam-Utrecht-Almere. Wat dat betreft moeten en kunnen we meebewegen met de economie. Die groeicijfers om in 2030 350.000 inwoners te hebben, zijn allang bijgesteld. Met 25.000 woningen erbij groeit ons inwonertal naar zo'n 250.000 tot 275.000. Over een jaar of vijftien zullen we zo ver zijn, vermoed ik."

Willen al die mensen eigenlijk wel in Almere wonen? De stad bungelt in ranglijstjes in de onderste regionen...
"Dat negatieve imago achtervolgt ons. Maar als mensen hier eenmaal wonen, vinden ze het heel aantrekkelijk. Het is hier vrij, mensen hebben de ruimte. Ook mensen met een smalle beurs kunnen hier voor zichzelf een eengezinswoning bouwen. Ondanks de crisis liggen mensen voor dat soort kavels voor de deur in de rij."

Als die 350.000 inwoners er niet komen, is dan de verbreding van onder meer de A9 - op sommige plaatsen tot tien rijstroken - niet overbodig? Het gaat met 4 miljard euro om de duurste wegverbreding van Nederland.
"Nee. Die verbinding van Schiphol naar Amsterdam en Almere is nu al nodig. Forensen staan 's ochtends en 's avonds al in de file. We hebben nog een discussie met staatssecretaris Mansveld van infrastructuur over het spoor. Ze zal ons voor de zomer uitsluitsel geven over de verbetering van de spoorwegverbinding in de periode 2015-2020. Wij willen op een aantal stukken dat het spoor wordt verbreed tot vier banen, zodat treinen elkaar kunnen passeren. Dat is nodig, maar het kan nu maar op een beperkt aantal stukken."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden