'We roeren allemaal in dezelfde prut'

Sinds drie jaar doet Peter van der Vorst voor RTL 4 de Oranjeverslaggeving. Jorge Zorreguieta was voor het eerst in zijn programma 'Van Koninklijke Huize' te zien. Hij zou nu wel wat anders willen doen, ,,maar ja, er komen nog een paar begrafenissen aan.''

Peter van der Vorst erkent dat hij er soms flink van baalt. Is er een koninklijk huwelijk, dan heeft de NOS het alleenvertoningsrecht in trouwzaal en kerk. Een interview? Maartje van Weegen van NOS Aktueel is samen met Paul Witteman de uitverkorene. De royalty-verslaggevers van de commerciëlen hebben het nakijken.

Van der Vorst is zo'n verslaggever. Hij maakt voor RTL 4 het royaltyprogramma 'Van Koninklijke Huize' en is twee keer per week panellid in 'RTL Boulevard', een magazineprogramma met nieuwtjes uit de wereld van glitter en glamour. ,,Ja, soms vind ik het jammer, die bevoorrechte positie van de NOS. Zo'n Máxima zou ik ook wel willen interviewen'', geeft Van der Vorst (30) ruiterlijk toe.

En dan die afhankelijkheid van de NOS. Voor het gebruik van de NOS-beelden van het huwelijk in 'Van Koninklijke Huize' vraagt de NOS 1000 euro (2200 gulden) per minuut. Van der Vorst, nu even onderhandelaar (de onderhandelingen lopen nog): ,,Het normale tarief is zo'n 450 euro (1000 gulden) per minuut. Die 1000 euro is exorbitant, ver boven de kostprijs. Dat kunnen we echt niet betalen. We hebben ook nog gevraagd of we in de Nieuwe Kerk mogen filmen bij de voorbereidingen. Maar dat mag ook niet. Dat bewaart de NOS exclusief voor eigen uitzendingen.''

Van der Vorst mag dan zo nu en dan jaloers zijn op zijn collega's bij de NOS, van kinnesinne is geen sprake: ,,Dat interview van Maartje en Paul was niet slecht. Ik heb wel eens stijvere vraaggesprekken gezien. Vooral Máxima kwam er geweldig uit, al was die opmerking over het rapport-Baud ('het is maar een mening') natuurlijk dom. Uit goede bron heb ik gehoord dat Paul Witteman bewust uit de school heeft geklapt daarover, zodat die passage er niet meer uit kon worden geknipt.''

'Uit betrouwbare bron': standaardzinnetje van een royaltyverslaggever die telkens weer met een verhaal moet komen over de Oranjes, maar het publiek over de herkomst van zijn nieuwtjes in het duister moet laten tasten. Kwestie van bronbescherming. Rechtstreeks contact met de Oranjes is er niet bij, ook niet op buitenlandse reizen. ,,Het is zelfs minder geworden het laatste jaar'', meent Van der Vorst. ,,Tijdens staatsbezoeken wilde Willem-Alexander nog wel eens met de pers praten of je als verslaggever de hand schudden. Maar sinds New York (waar de kroonprins de pers een jaar geleden heel ongelukkig wees op een ingezonden brief in een Argentijnse krant die geschreven bleek door de voormalige dictator Videla, red.) doet hij dat niet meer. Hij gaf eigenlijk de pers de schuld van de opschudding die toen ontstond, maar hij was zelf verantwoordelijk. Hij had toen niets moeten zeggen.''

Natuurlijk is er de Rijksvoorlichtingsdienst (RVD) voor contacten met de pers. Maar Van der Vorst zegt: ,,De RVD verkeert in een moeilijke positie. Ik weet dat ze best eens iets méér zouden willen zeggen, maar Beatrix is de baas. Zij doet de regie, op de achtergrond, ook bij dit huwelijk. Zij bepaalt wie er uitgenodigd worden en wie niet.''

Van der Vorst doet 'Van Koninklijke Huize' nu voor het derde jaar. Van huis uit heeft hij niets met de Oranjes. Inmiddels wel? ,,Nee, ik ben er niet Oranjegezinder op geworden, maar dat zie je wel vaker bij Oranjeverslaggevers.''

In de loop van de tijd heeft hij zo z'n contacten opgebouwd. ,,Maar dat gaat niet in de trant van: heb je nog wat voor me. Nee, ze bellen zelf wel. En als ik iets hoor, kan ik het checken. Ik weet wel dat mijn programma door de Oranjes wordt bekeken, in elk geval zo nu en dan. Doe ik in hun ogen iets fout, dan krijg ik dat te horen via via, nooit rechtstreeks. Dat gebeurde bijvoorbeeld vorig jaar na de uitreiking van de Prins Bernhard Prijs. We filmden de prins terwijl hij met anderen stond te praten. Wat hij precies zei, was voor de kijkers niet goed te horen. Bernhard gaf af op de persfotografen. Dat hebben we toen ondertiteld. Met zo-iets is Beatrix niet blij.''

Van der Vorst doet 'Van Koninklijke Huize' samen met Myrna Goossen. ,,Zij vertegenwoordigt meer de Oranjegezinde, zeg maar de 'leuke' kant, ik meer de staatsrechtelijke, politieke kant. Zorreguieta hadden wij als eerste in onze uitzending. Wij zijn een tikkeltje kritisch en cynisch. Het is infotainment, informatie met een knipoog. Daarin wijken wij af van de NOS.''

Van der Vorst keerde dinsdag terug uit Argentinië, waar hij drie dagen verbleef. ,,Ik wilde met de Zorreguieta's praten, heb voor de deur van hun huis gehangen. Mevrouw Zorreguieta heb ik nog via de telefoon gesproken, maar ik kreeg een uitbrander. Ze wilde niet praten. Daarna ging ik naar een chic warenhuis in de buurt, waar de bruidslijst van Máxima hangt. En wie kwam ik daar tegen? De moeder van Máxima -al wilde ze dat niet bevestigen.''

,,We hebben ook gesproken met Graciela Naum, de vaste kledingontwerpster van Máxima, en met Juan Carlos Pallarols, een wereldberoemde zilversmid die ook werkt voor de paus. Hij maakt het schaaltje voor de ringen in de kerk.''

Het resultaat van Van der Vorsts trip naar Argentinië was gisteravond te zien op de buis. Het is op dit moment een komen en gaan van Nederlandse tv-ploegen in Argentinië. Van der Vorst: ,,In Buenos Aires stuitte ik op een ploeg van Netwerk. Gert Jan Dröge was net weg. Het Journaal loopt er rond. We roeren allemaal in dezelfde prut.''

Van der Vorst werkt sinds zijn achttiende voor radio en tv. Hij maakte als freelancer voor de publieke omroepen reportages over allerlei onderwerpen, van politiek tot kunst en alles daar tussenin. Hij werkte voor het radioprogramma 'Homonos' en schreef voor de Gay-krant. Na een interview met Albert Verlinde vroeg deze hem voor zijn programma 'Show Time', als verslaggever. Later werd hij eindredacteur.

'Show Time' had ook een blokje royalty. En zo kwam Van der Vorst voor het eerst als verslaggever met de Oranjes in aanraking. Later maakte hij een portret van Juliana (bij haar negentigste verjaardag), daarna volgde een serie portretten van de andere Oranjes.

Nu met het huwelijk in zicht maakt Van der Vorst werkweken van zeventig uur. Maar hij heeft het wel een beetje gehad met de Oranjeverslaggeving. ,,Ik doe dit nu al drie jaar. Ik wil meer dan dit. Maar ja, er komen nog een paar begrafenissen aan. Wat ik hierna zou willen? Ik ben een nieuwsfreak. Stuur mij met een cameraman op pad en ik kom met iets leuks terug.''

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden