We mogen het zelf uitzoeken

Twee antwoorden kreeg de 7-jarige Anco op zijn vraag of God bestaat. Van sterrenkundige Barthel én van theoloog Kees van der Kooi. Veel lezers reageren.

Gun kind de ruimte

Is het verstandig om een kind van 7 jaar twee verschillende brieven te laten ontvangen over het al dan niet bestaan van God? Was het niet beter geweest om het bij één brief te laten? De brief van Peter Barthel hield rekening met de belevingswereld van een kind. In de tweede brief van Kees van der Kooi lijkt de schrijver exact te weten wie God is (een persoon) en wat Hij wil (de bedoeling). Met het beschrijven van zijn geloofsovertuiging lijkt Van der Kooi zijn gelijk te willen halen. Een vraag aan volwassenen: moet een kind van 7 jaar overtuigd worden? Volwassenen die discussiëren over God: prima. Een kind behoort de ruimte te worden gegund om in zijn ontluikend leven, binnen zijn eigen ontwikkeling en vragenderwijs, belangrijke essentiële zaken zelf te ontdekken, zonder door geleerde 'grote mensen' in verwarring te worden gebracht.

Carina van den Dongen Lelystad

Categoriefout?

Zaterdag schreef astronoom Peter Barthel een antwoord op Anco's vraag of God bestaat. Hij maakte hem duidelijk dat dat niet een vraag van wetenschap is. Na die vaststelling kun je over je eigen geloof praten en dat deed Barthel dan ook. Punt. Helder. Jammer genoeg trok theoloog Kees van der Kooi hiervoor donderdag weer snel een mistgordijn op, door zijn eigen geloofsovertuiging als wetenschappelijke uitspraak te presenteren. Hij gebruikt daarbij de retorische truc de ander te betichten van de (denk)fout die men zelf maakt, in dit geval een categoriefout. Blijkbaar zijn er nog steeds theologen die moeite hebben met de grenzen van hun eigen vakgebied. Omdat het woord theologie zelf in feite een contradictio in terminis is, zijn juist zij bij uitstek vatbaar voor categoriefouten. Ook Van der Kooi ontkwam hier niet aan.

Wim Wattel Middelburg

Verhalen van Israël

Anco van 7 jaar heeft met zijn vraag naar het bestaan van God volwassenen uitgedaagd antwoorden te geven. Daar zitten prachtige antwoorden bij, zoals in de brief van mijnheer Barthel, die ruimte geven om zelf verder te blijven nadenken. Mensen die boos worden om die brief hechten misschien wel te veel waarde aan hun eigen beeld van God. Ook mijnheer Van der Kooi schrijft een mooie brief aan Anco. Maar zou hij in de gaten hebben dat hij met 'Jezus, Gods beste speler' al het voorgaande ineens beperkt tot de christelijke interpretatie van de verhalen die wij te leen hebben, de verhalen van Israël? Laten we Anco en elkaar ruimhartige antwoorden gunnen. Dan blijven de oude verhalen levende woorden.

Henk Vis Winterswijk

Jezus de brug

Bedankt, Kees van der Kooi! Op school legde ik het altijd zo aan de kinderen uit. Als je wilt weten wie/hoe God is, kijk dan naarJezus. Jezus is een soort brug tussen God en mensen. Aan de ene kant laat Jezus zien hoe en wie God is - zoals hij spreekt/doet, precies zo spreekt/doet God ook. En aan de andere kant laat Jezus zien wat voor méns God in gedachten had: vol liefde voor God en andere mensen. 'Jezus belichaamt wat God bezielt!'

Martine Bremmer Voorschoten

Ware God

Anco heeft op zijn vraag of God bestaat nu twee totaal verschillende antwoorden gekregen. Hierin wordt weerspiegeld de strijd die in de grotemensenwereld al eeuwen gaande is. Bestaat God wel of niet? Is de God van de Bijbel de ware, of misschien wel die van de Koran, of is God alleen maar het product van het menselijk voorstellingsvermogen? Anco mag het nu verder fijn zelf uitzoeken, net als iedereen.

Gerard Schol Drachten

Waarheid of mening

Was ik eerst blij met de brief van Peter Barthel aan Anco, omdat ik nu duidelijk had waarin en in wie ik kan geloven, wordt het gras me weer onder de voeten weggemaaid door Van der Kooi. Nu weet ik het niet meer hoor. Als een ieder pretendeert de waarheid te kennen en deze niet gelijk is aan de andere waarheid, wordt de waarheid gedegradeerd tot een mening.

Anco, ik heb zo ook mijn mening: geloof wat je gelooft, blijf vooral dicht bij jezelf en hou vooral van je hart!

Bert Kremer Zeerijp

Wetenschappelijk bewijs

Wat jammer dat theoloog Kees van der Kooi zo negatief reageert op de prachtige brief aan Anco van sterrenkundige Peter Barthel. Anco stelt zijn vraag 'bestaat God?' aan de universiteit; aan de wetenschap. Het lijkt mij dat een jongen van zeven jaar hier dus wil weten of iemand kan bewijzen dat God bestaat. Barthel heeft dat begrepen, Van der Kooi niet. Van der Kooi schrijft Anco een brief dat God bestaat, zelfs dat God wel moet bestaan, maar hij rept met geen woord over 'wetenschappelijk bewijs'.

Deze brief komt meer van een gelovige dan van een wetenschapper. Zelfs op mij als volwassen gelovige heeft hij bijna een averechts effect: 'Bewijs het maar!'

Barthel daarentegen gaf in zijn brief aan dat ze geen bewijs hebben kunnen vinden voor het bestaan van God, maar dat je Hem desondanks wel overal kunt tegenkomen. Een mooier 'bewijs' voor het bestaan van God kun je toch eigenlijk niet geven? Barthels brief aan Anco deed veel meer recht aan de wetenschap én aan de theologie dan die van Van der Kooi.

Dorette Ghajar Woerden

Begripsverwarring

Theoloog Kees van der Kooi verwart godsdienstwetenschap met theologie in engere zin.

Godsdienstwetenschap is beschrijvend, zij bestudeert geloofsvoorstellingen van mensen. Bij de schriftelijke vastlegging van die geloofsvoorstellingen werden nevenstromingen genegeerd of verketterd. Dogmatiek en systematische theologie willen voorschrijvend, normatief zijn. In 1959 schreef Theo P. van Baaren over 'De plaats van de theologie in de godsdienstwetenschappelijke faculteit'.

Het antwoord van sterrenkundige Peter Barthel aan een kind is aandoenlijk mooi. Sinds wanneer mogen alleen schriftgeleerden over godsdienst oordelen? De reactie van Kees van der Kooi bevat vooral zijn menselijke speculaties. Dat mag, maar noem dat dan niet wetenschap.

Jo Steenstra Lemmer

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden