'We krijgen zoveel prikkels van buitenaf, rust wordt een luxe'

Jeanne Roefs (36) sprong geen gat in de lucht toen ze hoorde dat ze schoonheidsspecialist van het jaar was geworden. Ze kreeg de onderscheiding eergisteren tijdens een vakbeurs, de Beauty Salon, in de Jaarbeurs in Utrecht. Natuurlijk is ze blij, maar meteen realiseert ze zich de consequenties. ,,Hoe ben ik een goede ambassadeur van mijn collega's? Maar vooral: hoe overtuig ik het publiek van het belang van een goede huidverzorging?''

De jury heeft een goede keus gemaakt uit bijna tweehonderd mededingers: Jeanne Roefs barst van enthousiasme voor haar vak. Niet dat ze meteen na de middelbare school al ging leren voor schoonheidsspecialist. Haar moeder vond dat niets: 'Die buitenkant is niet het belangrijkste in het leven'. Roefs koos daarom voor het maatschappelijk werk. Aanvankelijk met veel plezier. Maar al tijdens haar eerste (parttime) baan als maatschappelijk werker volgde ze alsnog de opleiding tot schoonheidsspecialist.

,,De buitenkant bleef me intrigeren. Ik voel me aangetrokken tot mooie dingen, je mooi maken, je lekker voelen.'' Daar kwam bij dat ze zelf in haar jeugd veel last had van puistjes. ,,Onzeker als ik was, vroeg ik advies in een warenhuis. Men smeerde mij allerlei middeltjes aan tegen acne. Dat had ik helemaal niet, maar wist ik veel. Mijn huid werd er alleen maar slechter van; die producten waren veel te agressief.''

Ze wilde er daarom zelf achter komen hoe de huid werkt en hoe je hem wel goed kunt verzorgen. ,,En dat is dan meteen het leuke van mijn vak: je ziet snel resultaat.'' Niet dat alle rimpeltjes verdwijnen. ,,Lachrimpels, daar is niets aan te doen. Maar dat hoeft ook niet, dat staat charmant. Rimpels ontstaan door een slechte huidverzorging, die kunnen wel minder worden.''

Ze benadrukt dat een behandeling in een schoonheidssalon alleen niet voldoende is. ,,Veel belangrijker is het om 's morgens en 's avonds de huid goed te verzorgen. Ik vergelijk het altijd met het tandartsbezoek. Twee keer per jaar ga je daarheen. Maar als je niet iedere dag je tanden poetst, heeft dat geen enkele zin.''

Elf jaar werkte Jeanne Roefs als maatschappelijk werkster. Ze wilde het goed doen. Gaf zich met hart en ziel. ,,Maar als hulpverlener mag dat niet. Je moet wel maximaal betrokken zijn bij je klanten, maar met behoud van distantie. Die afstand is voor een hulpverlener bittere noodzaak, anders ga je eraan onderdoor. Maar voor mij was dat onnatuurlijk. Ik kon dat niet. In eerste instantie deed ik allerlei vervolgstudies om dat toch te leren. Maar hoe meer ik studeerde, hoe meer ik erachter kwam dat ik dat niet kon; dat het op die manier helpen van mensen - dat koele en zakelijke - niet in mijn aard ligt.''

,,En weet je wat nou zo fantastisch is? Dat ik als schoonheidsspecialist eindelijk aan mensen mag komen! Je raakt mensen aan en je praat 'nergens' over. En ik merk dat er veel meer gebeurt dan dat ik ooit door een gesprek als maatschappelijk werker had kunnen bereiken. Zo begeleidde ik weduwen. Gesprekken over rouwverwerking is onderdeel van de hulpverlening. Maar over bepaalde dingen in het leven kun je gewoon moeilijk praten.''

,,In mijn schoonheidssalon kwam vorige week een vrouw die al acht jaar weduwe is. Tijdens de gezichtsmassage begint zij te huilen. Ze vertelt dat het acht jaar geleden is, dat iemand haar zó heeft aangeraakt. Dat je op deze manier kunt helpen, zonder er over te praten, dat vind ik geweldig.''

Roefs benadrukt dat ze niet mee wil gaan met de huidige trend in het schoonheidsvak om niet zozeer de buitenkant als wel de 'binnenkant' van de klant te behandelen en zo een evenwicht te krijgen tussen lichaam en geest. ,,Daar ben ik het niet mee eens. Doordat je met de buitenkant bezig bent, gebeurt er ook van binnen wat. Als je de klant mooi maakt en het positieve accentueert, wordt hij vanzelf al zelfverzekerder.'' Beïnvloeding van het 'zelfbeeld' bereikt ze niet alleen door make-up adviezen, maar ook staat ze de klant bij in kleur- en kledingkeuze. ,,Dat hoort ook bij mijn vak, het image van de klant verbeteren.''

Schoonheidsspecialist van het jaar word je niet zomaar. Er gaan vijf rondes aan vooraf met vragen over het vak en over het ondernemerschap, zoals over omgang met collega's en personeel. Roefs heeft een eenmanszaak in het winkelcentrum van Eindhoven. ,,Het is een solistisch beroep. Daarom is overleg met collega's belangrijk. Door met anderen van gedachten te wisselen, kom je ook op ideeën, zoals personeel aantrekken via een uitzendbureau. Ik vind het ook heel belangrijk om mezelf aan goede collega's te spiegelen, ervan te leren.''

Tijdens de laatste ronde van de wedstrijd, er waren nog vijf kandidaten over, wilde de jury haar visie op de toekomst van het vak horen. Roefs daarover: ,,Je krijgt de hele dag zoveel prikkels van buitenaf: gsm's, Internet, steeds meer en grotere warenhuizen . . . Rust wordt een luxe. Wat is er dan heerlijker dan ontspanning te zoeken in een schoonheidssalon? En als je iets wilt kopen, dan krijg je daar alle aandacht en er wordt naar je geluisterd. Dat wordt uniek en dat kunnen wij als vakvrouw (en -man natuurlijk) bieden.'' Op de vraag of een schoonheidsbehandeling noodzaak of luxe is, antwoordt ze: ,,Noch het een noch het ander; het is een keuze om een positieve ervaring aan de kwaliteit van je leven toe te voegen.''

Idealistisch als ze is, kan Jeanne Roefs ook geen dure crème aansmeren, alleen om veel geld te verdienen. ,,Dat werkt niet. Niet alleen ik moet er beter van worden, ook de klant moet het gevoel hebben dat hij er op vooruitgaat. Ik analyseer de huid grondig en kan daardoor uitleggen wat zijn huid nodig heeft. Maar net zo belangrijk is het dat ik de persoon ken, weet wat bij zijn 'levensstijl' past: bijvoorbeeld hoeveel tijd en geld iemand voor huidverzorging over heeft. De verkoop gaat dan vanzelf. Ik heb plezier in mijn werk en maak me ook helemaal niet meer druk om mijn inkomsten. Ik merk dat als de klanten tevreden zijn, ze gewoon terug komen. Geld verdienen gaat zo automatisch.''

Tijd om de laatste ontwikkelingen in het vak bij te houden, nam ze niet. ,,Eerst wilde ik mijn salon op de rails hebben en het vak goed in mijn vingers krijgen. Maar het staat wel op mijn programma om bijvoorbeeld de permanente make-up te gaan leren.'' Tot nog toe haalt ze daarvoor een gespecialiseerde collega naar haar salon.

Maar of ze het komend jaar veel tijd voor cursussen zal hebben, is de vraag. Interviews en lezingen staan al op het programma. Om de drukte enigszins te beperken gaat ze een telefonisch spreekuur instellen en opende ze gisteren een eigen website (www.jeannejeareau.nl).

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden