We gingen in 2015 massaal naar de film (en keken vooral naar het oude, vertrouwde)

Beeld anp

De Nederlandse bioscoopsector heeft een goed jaar achter de rug. Dat maakte het Nederlandse filmbedrijf bekend op de nieuwjaarsreceptie in filmtheater Tuschinki.

In 2015 kochten in totaal 32.951.335 mensen een bioscoopkaartje. Dat is een stijging van zeven procent ten opzichte van het jaar ervoor. Sinds 1967 zijn er niet zoveel mensen naar de bioscoop gegaan. In totaal werd aan de Nederlandse bioscoopkassa 275.659.614 euro opgehaald, een stijging in de recette van ruim tien procent.

Knallers
Verantwoordelijk voor een groot deel van van de opbrengst zijn Amerikaanse vervolgfilms. 'Spectre', het 24ste Bond-avontuur, eindigde met ruim twee miljoen bezoekers op de eerste plaats. 'Minions', de computeranimatie met de bekende, gele creaturen, trok ruim anderhalf miljoen bezoekers. Ook op de prehistorische dieren uit 'Jurassic World' raakten we niet uitgekeken. Het vierde dino-avontuur trok ruim een miljoen geïnteresseerden.

De film die de kerstrecette flink opkrikte was 'Star Wars: The Force Awakens' die pas half december in première ging, maar al ruim 800 duizend bezoekers trok. Ook in het nieuwe jaar gaat het ruimte-epos meetellen. In de VS staat de zevende 'Star Wars'-film nu al op het punt om het kasrecord van 'Avatar' te breken.

Nederlandse film
In de Nederlandse filmtheaters deden de oude rotten het goed. 'Still Alice', het Alzheimerdrama met Julianne Moore (55), trok ruim 200 duizend bezoekers, en eindigde zo op de eerste plaats. Populair was ook het huwelijksdrama '45 Years' met hoofdrollen voor Charlotte Rampling (69) en Tom Courtenay (78), evenals de kuuroordfilm 'Youth' met Michael Caine (82) en Harvey Keitel (76). De veteranen wisten de tweede en derde plek te verwerven.

Hoewel er iets werd ingeleverd op het marktaandeel aan Nederlandse films (2,14 procent), werden ze in 2015 toch goed bezocht. Ruim zes miljoen mensen kochten afgelopen jaar een bioscoopkaartje voor een Nederlandse film. 'Gooische Vrouwen 2' wist - weinig verrassend - het grootste aantal bezoekers te trekken, ruim 800 duizend. Het publieksbereik van het Linda de Mol-vehikel, dat in 2014 al in première ging, staat daarmee op ruim twee miljoen. Gelijk aan James Bond.

Een andere Nederlandse film die het in 2015 goed deed aan de kassa is het historische avontuur 'Michiel de Ruyter', gevolgd door de komedies 'Ja, Ik Wil! en 'Bon Bini Holland'.

Werden er dan helemaal geen problemen gesignaleerd? Jawel, de zogeheten 'home entertainment'-markt (dvd en Blu-Ray) kreeg opnieuw te maken met een forse daling (van 23 procent). Ook de opkomende 'Video on Demand'-markt stagneerde, iets wat volgens het filmdbedrijf te wijten is aan illegaal downloaden en streamen. Al die populaire films en tv-series die we thuis op de bank kijken, worden dus lang niet allemaal afgerekend. Voor de filmwereld is het een hoofdpijndossier, ook in 2016.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden