We gaan nog terugverlangen naar die cookies

null Beeld epa
Beeld epa

Cookies zagen we een jaar of twee geleden nog als de grootste inbreker van onze privacy. Die zijn nu achterhaald, blijkt uit onderzoek van het Interactive Advertising Bureau. Maar wat de internetgebruiker nu te wachten staat, is nog veel erger, zegt digitale mediaspecialist Wouter Hulst. "De informatie over internetgebruikers komt in handen van een kleine groep bedrijven, waaronder Google en Facebook. Ze kunnen ermee doen wat ze willen, maar wie beschermt ons?"

Moord en brand schreeuwden we in 2012 nog. Cookies, kleine tekstbestanden die bedrijven op onze hardware installeerden, volgden ons op internet. Enerzijds handig, omdat websites onze wachtwoorden en gebruikersnamen onthielden. Anderzijds minder fijn, omdat cookies ook dienen als spionnen voor adverteerders. Dat laatste moesten we niet willen, besloot het kabinet. Er kwam een cookiewet om ongewenste volgpraktijken tegen te gaan.

Maar nu blijken cookies helemaal niet zulke goede spionnen als we dachten, schrijft het Interactive Advertising Bureau (iab) in het rappport Privacy and Tracking in a Post-Cookie World. Cookies worden namelijk opgeslagen op één browser of apparaat, maar de huidige internetgebruiker is actief op meerdere devices: de smartphone, tablet en slimme televisie. Een eenduidig consumentenprofiel is er door de vele verschillende apparaten niet meer te maken, omdat de 'spionnen' je tachtig procent van je tijd niet meer volgen.

En dat is waar bedrijven als Twitter, Facebook en Google om de hoek komen kijken, zegt Hulst. "Zij hebben de sleutel in handen om al die apparaten met elkaar te verbinden."De toekomst, of eigenlijk al voorzichtig het heden te noemen, ziet er als volgt uit: inloggen bij verschillende sites of programma's gebeurt steeds vaker via Facebook , Google of zelfs Twitter. Op hoeveel verschillende apparaten gebruikers inloggen, maakt dan niet uit. Ze worden hoe dan ook herkend.

Een ethisch gevoelige kwestie, vindt Hulst, eigenaar van adviesbureau 201 Connected Media. "Bedrijven als Facebook verdienen goud geld met de verkoop van consumentenprofielen aan adverteerders en bedrijven. Maar als consument heb ik geen controle meer over wat ik over mezelf vertel."Hij geeft een voorbeeld: "Stel: ik ben heel dik, heb obesitas. Als ik dan google op afvallen, obesitas of afslankdrankjes val ik direct onder het kopje 'dikke mannen'. Maar als ik nu bij een verzekeraar aanklop, kan het zomaar zo zijn dat mijn premie ineens dertig procent hoger is. Ik zeg niet dat bedrijven dit nu al doen maar wie zegt me dat ze dit straks niet gaan doen, waar is de grens die ze zeker op zullen zoeken.."

Dat de macht over internetgegevens in de handen van een steeds kleinere groep terechtkomt, noemt Hulst een verergering van de situatie. Daarbij weten deze bedrijven meer over ons dan ooit met cookies te achterhalen was. Maar wie zegt dat ze goed met deze gegevens omgaan, vraagt Hulst zich af. "Het schrijnende is dat wij als consument geen keus hebben. We kunnen google weren, maar dat is toch de beste zoekmachine. We kunnen van Facebook afgaan, maar dat is toch de beste netwerksite. De enige keus die je hebt is er niet aan mee te doen. Al die diensten lijken gratis, maar we betalen ervoor met onze privacy."

Op de vraag wie ons als consumenten beschermt, is volgens Hulst nog geen antwoord gevonden. De wetgeving hobbelt er wat achteraan en organisaties als het College Bescherming Persoonsgegevens (CPB) zijn niet bestand tegen grootmachten als Google en Facebook. "Het CBP heeft de beste bedoelingen, maar beschikt over te weinig middelen om op internationaal vlak een verschil te kunnen maken. Dan zullen ze toch aan moeten kloppen bij hun collega's in Amerika. Wat je nu ziet is dat het meteen uitmondt in een rechtszaak tegen Google. Dat geeft mij als consument niet het gevoel dat Google bereid is te praten over hoe om te gaan met mijn privacy."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden