We gaan in de winkel recht op ons doel af

Publiek aan het winkelen in het centrum van Rotterdam Beeld ANP

Winkelstraten telden in 2018 minder passanten, maar de klanten zijn waardevoller voor de winkelier dan voorheen. 

Afgelopen jaar liepen er iets minder mensen door de Nederlandse winkelstraten, maar als ze een winkel binnenstapten kochten ze wel vaker spullen. Het is dus niet automatisch zo dat minder passanten in de winkelstraat betekent dat de omzet daalt.

Dat stelt Bureau RMC, een retailadviesbureau, in een jaaroverzicht over de winkeltrends van 2018. Mensen komen na een zoektocht op internet beter voorbereid naar de winkelstraat dan vroeger. Hun winkelgedrag is dus doelgerichter.

Ook stijgt volgens Bureau RMC het bedrag op de kassabon. Oftewel: er zijn minder potentiële klanten, maar de consument die wél komt is waardevoller voor de winkelier dan voorheen.

Warme zomer

Beeld ANP XTRA

De winkelstraten waren in 2018 met 1,7 procent minder passanten iets minder druk dan in 2017. De hoofdschuldige van deze teruggang lijkt de warme zomer te zijn. In de weken tussen eind april en half augustus zagen detailhandelaren weinig mensen in hun winkels.

De drukste maanden van 2018 waren november, april en december. November profiteerde van het zonnige weer in het weekend van de sinterklaasintocht. Ook het uit de VS overgewaaide kortingsfestijn Black Friday leidde tot veel mensen in de winkelstraten. De vrijdag en zaterdag van dit winkelweekend behoorden zelfs tot de topvijf van drukste winkeldagen van het jaar. “Het lijkt de aftrap van de sinterklaas- en kerst­inkopen te worden”, schrijft Bureau RMC daarover. “De consument laat zien dat hij nog steeds massaal winkelt als er acties zijn.”

Verspreid over het hele jaar waren er minder pieken en dalen in de drukte. Het verschil tussen de rustigste en de drukste week is in 2018 dan ook een stuk kleiner dan in 2012.

Verschuiving

De trend dat de zaterdag als winkeldag wordt ontlast door de opening van steeds meer winkels op zondag, zet nog altijd door. Volgens Bureau RMC is de verschuiving te verklaren doordat klanten op zaterdag vaak al veel op de agenda hebben staan, zoals sporten, boodschappen en andere uitjes. De zondag wordt daarom vaker aangegrepen om te winkelen.

Opvallend is dat ook de maandag groeit in het aantal passanten. Deze dag blijkt ook nog eens de beste koopdag te zijn. “Van alle passanten die in een winkelstraat lopen, kopen er op maandag het meest.”

Leegstaande winkel wordt woning

Opnieuw daalde in 2018 de winkelleegstand. Het percentage panden dat leegstaat daalde van 7 procent in januari 2018 tot 6,7 procent op 31 december. Het is het vierde jaar dat het aantal leegstaande winkels daalt, maar de reden is anders dan eerder, meldt onderzoeksbureau Locatus. Tot en met 2017 kregen leegstaande panden veelal een nieuwe invulling: een voormalige kledingwinkel werd een koffiebar. Maar in 2018 is de leegstand vooral gedaald doordat de panden van functie zijn veranderd, vooral doordat winkels zijn omgebouwd tot woningen. Een logisch gevolg van de dalende huurprijzen van winkels en de stijgende huurprijzen van woningen: het is voor vastgoedeigenaren steeds interessanter om een winkelpand om te bouwen.

Lees ook: 

Is de winkelier gebaat bij gratis parkeren of is het een gemeentelijke melkkoe? 

Winkelgebieden waar je gratis of goedkoop kunt parkeren, doen goede zaken. Of ligt dat genuanceerder? 

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden