We eten meer vleesvervangers, maar toch het liefst echt vlees

Vleesvervangers bij een snackbar. Beeld anp

Vleesvervangers worden steeds populairder, maar in vergelijking met echt vlees zijn de uitgaven nog altijd zeer beperkt. 

Voor iedere euro die consumenten uitgeven aan vlees wordt er nu 5,3 eurocent aan vleesvervangers besteed. Economen van ABN Amro verwachten dat de uitgaven aan vleesvervangers in de komende twee jaar met zo’n 10 procent per jaar zullen groeien. In de afgelopen jaren lag dat nog op 4 procent per jaar.

Het verwachte groeipercentage is dus een stuk hoger dan het gemiddelde van de afgelopen jaren. Dat komt volgens ABN Amro doordat er meer geïnvesteerd wordt in het ontwikkelen van nieuwe producten, het aanbod groeit en consumenten dus meer keuze hebben.

Vanuit de consument bekeken is er vooral meer interesse in vleesvervangers vanwege de toenemende aandacht voor duurzaamheid, onderzochten de economen. Een op de drie consumenten geeft aan duurzamer te willen eten. Bijna 60 procent van de ondervraagden zegt bewust op de vleesconsumptie te letten en ervoor te kiezen enkele dagen per week geen vlees te eten.

Overigens is er een flinke groep – zo’n 15 procent – die weliswaar zegt minder vlees te willen eten, maar dat niet doet. Vooral consumenten tussen 25 en 34 jaar oud voegen de daad geregeld niet bij het woord. Als reden geven ze dat zij of hun partner vlees te lekker vinden of dat ze niet bekend zijn met vegetarische recepten.

Producenten richten zich bij vleesvervangers sterk op bestaand vlees, constateert ABN Amro – denk aan vegetarische varianten van bijvoorbeeld pulled chicken. Tegelijkertijd spelen de fabrikanten in op trendgevoelige ingrediënten waaraan gezondheidseffecten worden toegeschreven, zoals hennep of boerenkool.

Ook hybride vleesproducten, die deels uit vlees en deels uit andere ingrediënten bestaan, zijn bezig aan een opmars. Zogeheten flexitariërs zouden verleid kunnen worden door ­burgers die deels van oesterzwammen worden gemaakt, of door gehaktballen die voor een deel met rijst worden bereid. 

Lees ook:

Wordt dit het jaar van de vegetariër? Het vlees is vooralsnog zwak

Hoe ziet 2019 eruit? In de serie ‘het jaar van’ vandaag: wordt dit het jaar van de vegetariër? Voedingssocioloog Hans Dagevos ziet het eetgedrag maar langzaam veranderen.

De vleesvervanger komt steeds vaker uit eigen land

Vegetarische burgers, eiwitrijke drankjes in koffietentjes en vleesvervangers als tofu: in milieubewuste kringen vinden ze gretig aftrek. De soja die daarvoor nodig is komt steeds vaker uit eigen land,meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden