Waterwegen als sluiproutes

Vrachtwagenvervoer per boot, waarmee deze week is geëxperimenteerd, moet de files op de wegen verminderen. (Trouw) Beeld
Vrachtwagenvervoer per boot, waarmee deze week is geëxperimenteerd, moet de files op de wegen verminderen. (Trouw)

Vrachtwagens vervoerd op boten moeten een oplossing zijn voor fileleed. Bij Tiel werd deze week een proef gedaan. „De interesse is er.”

Rijkswaterstaat heeft afgelopen week het transport van vrachtwagens over het water onderzocht. Door losse opleggers met een schip om de snelwegen heen te varen, moeten de files verminderen. Een duwboot met trailers voer daarvoor drie dagen tussen Tiel, Rotterdam, Zaanstad en Hoorn.

„Het doel is op zichzelf geslaagd: de interesse wekken en basis leggen voor een permanente vaarroute”, concludeert Hans Vermij van adviesbureau DHV, leider van het project. „Het traject ligt nog niet vast, want dat richt zich op de gebruikersvraag.” Die was het grootst op de stukken van Rotterdam naar Tiel en van Tiel naar Hoorn.

Hoewel de evaluatie pas over anderhalve maand is, verwacht Vermij dat er genoeg interesse is voor een vaste vaardienst. Ook Arne Baruch, die het project voor Rijkswaterstaat volgde, is positief. „De rederij overweegt al de aanschaf van een extra schip en ook vanuit Venlo bestaat belangstelling.”

Het idee is simpel. Vrachtwagens koppelen in bijvoorbeeld de haven van Tiel hun oplegger los. Die wordt het ‘parkeerdek’ van het zogeheten roll-on-roll-off-schip opgereden. Het binnenvaartschip vaart naar Rotterdam waar een andere truck de trailer ophaalt.

Het idee ontstond bij Rijkswaterstaat. Aanleiding was de aankomende woningbouw in de lijn van Alkmaar en Den Helder. Volgens Baruch kunnen de snelwegen A7 en A9 naar de Kop van Noord-Holland de extra drukte door bouwverkeer en verkeer van nieuwe bewoners nauwelijks aan. Daarnaast volgt over een jaar de verbreding van de A15, de snelweg van Tiel naar de haven van Rotterdam.

Als onderdeel van de proef wordt ook onderzocht hoeveel energie je bespaart door de trailers via de waterwegen te vervoeren. Baruch: „Het verschilt per vaarroute, rekening houdend met de waterstromen.”

Wanneer naast het schip een ponton wordt geplaatst, ontstaat een capaciteit van 74 trailers. „Als je die allemaal achter elkaar zet met trekkers ervoor, heb je een file van een kilometer lang,” rekent Baruch voor.

Piet Rietveld, hoogleraar vervoerseconomie, twijfelt over het nut voor de filebestrijding. „Bij zo’n beperkt aantal opleggers kun je het effect op de files niet zien.” Hij ziet het eerder als een duurzame oplossing voor het milieu.

Volgens hem is het systeem logistiek gezien erg lastig. „Op de vertrekplaats moet een chauffeur zijn die de trailer aflevert en op het eindpunt weer één die de lading ophaalt. Hoe komen die daar?” Het project wekt bij hem vooral scepsis op omdat Rijkswaterstaat zelf met het initiatief kwam. „Als het een behoorlijk idee is, dan komen ondernemers er zelf wel mee.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden