'WaterReijk' bekoort niet iedereen

Nieuwe naam moet Kop van Overijssel op kaart zetten. Giethoorn doet al aan succesvolle promotie, als 'Giethoorn'.

Grachten, rietkragen, waterplassen, historische stadjes en heuvels: dat is onmiskenbaar WaterReijk Weerribben-Wieden, de trekpleister die jaarlijks ruim een miljoen gasten ontvangt. "Laat je toeristen de Kop van Overijssel zoeken op een kaart, dan wijzen ze een grensstreek aan bij Hardenberg", zegt de wethouder. De naam 'WaterReijk' moet dat veranderen. In Giethoorn klinkt scepsis: "Wij blijven ons promoten als Giethoorn. Niemand komt op WaterReijk af."

De naam WaterReijk krijgt in ieder geval drie jaar om zich te bewijzen. In 2015 moet 8 procent van de bevolking die naam noemen als ze denken aan dorpen, stadjes en natuur in Steenwijkerland, een gemeente met 45 kernen. De naam 'Kop van Overijssel' bleek in 2009 uit onderzoek slechts bekend bij de eigen bevolking. 'Giethoorn' zou met zijn bekendheid Blokzijl, Vollenhove, Kalenberg, Steenwijk en Nationaal Park Weerribben-Wieden ondersneeuwen. Daarom dus: WaterReijk.

"De naam is door zijn algemeenheid nietszeggend", stelt Meindert van den Berg, de secretaris van Gieters Belang. "Een trendy naam. Weinig mensen pakken die lokaal op. Onze ondernemers zijn niet enthousiast. Ze herkennen zich er onvoldoende in." Gieters Belang houdt zich verder afzijdig. Het reguleren van de groeiende toeristenstroom - straks het hele jaar door - houdt de dorpsvereniging meer bezig. Want Giethoorn promoot zichzelf succesvol, tot in China. Als Giethoorn.

"We hangen de WaterReijk-vlaggen wel op", zegt Gabriëlla Esselbrugge van Giethoorn Onderneemt en het hotel De Dames van De Jonge. Het familiehotel ontstond nadat filmmaker Bert Haanstra met 'Fanfare' (1958) het publiek Giethoorn toonde als Venetië van het Noorden en de toeristenstroom groeide. In vliegtuigen verschijnt op de vluchtschermen naast 'Amsterdam' ook 'Giethoorn', vertelt Esselbrugge. Zo bekend is het waterdorp. Ze vraagt zich af hoelang WaterReijk het uithoudt.

Heel lang, hoopt wethouder Luc Greven (PvdA) van Steenwijkerland die in 2008 het Regionaal Bureau voor Toerisme Oost vroeg de streekpromotie over te nemen van de zieltogende regionale VVV. Er kwam een stuurgroep waarin ondernemers zitten, een marketingstudie en een investeringsplan met allerlei voorzieningen en innovaties, zoals elektrische rondvaartboten. Alles onder WaterReijk-vlag. De regio won in 2010 daarmee een Europese prijs als duurzaamste toeristenbestemming.

"Onze regio is groter dan Blokzijl of Giethoorn", verklaart Greven het waarom van deze streeknaam. "Ten opzichte van het Vechtdal of Twente beginnen we vanuit een achterstand. Maar WaterReijk is niet volwassen. Eerst zien hoe het zich ontwikkelt." Het toerismebureau hoopt dat WaterReijk voor hernieuwde aandacht zorgt voor het gebied dat kranten stug 'de Kop van Overijssel' blijven noemen. Esselbrugge kiest op toeristenbeurzen in China of België waar ze staat nog altijd gewoon voor 'Giethoorn'.

Daarom komt achter WaterReijk voortaan een plaatsnaam, 'WaterReijk Giethoorn', 'WaterReijk Blokzijl'. Esselbrugge blijft sceptisch: "WaterReijk schept verwarring. Het duurt minstens veertig jaar voordat die naam algemeen bekend is. Hoelang moet je deze koers blijven varen?"

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden