Wat wil die huurster?

Klassieke mystery novel over huisvrouw onder druk

Riemen vast wie de zaak van de emancipatie van de vrouw een goed hart toedraagt. De herontdekte klassieke mystery novel 'De huurster' (1958) van Celia Fremlin speelt zich af eind jaren vijftig van de vorige eeuw.

Louise Henderson is een Engelse huisvrouw die overeind probeert te blijven tussen vloeren die geschrobd moeten worden, twee ondernemende dochtertjes, een huilbaby en kleren die voortdurend een verstelbeurt nodig hebben. Haar echtgenoot Mark staat haar terzijde, maar diens bijdrage komt niet verder dan van achter de krant geïrriteerd roepen: 'Kun je niet zorgen dat die kinderen wat stiller zijn!'

Louise treedt dit alles opgewekt tegemoet. Omdat het jonge gezin wel wat extra geld kan gebruiken, besluit ze een kamer te verhuren. Al snel meldt juffrouw Brandon zich, een intellectuele vrouw. Ze betrekt de kamer; Louise is te druk om zich af te vragen wat deze lerares klassieke talen in haar huis komt doen. Waarom heeft deze vrouw geen eigen huis?

En terwijl Louise zeult met teilen vol dampende luiers ontwikkelt zich een bijzondere relatie tussen Mark en de huurster. Eindelijk heeft hij iemand in huis met wie hij een goed gesprek kan voeren, over Medea bijvoorbeeld. Begrip voor de problemen van zijn vrouw heeft Mark niet. Hij ziet ze gewoon niet. 'De huurster' geeft een inkijk in het huisvrouwenleven van toen, voor de introductie van magnetrons en kinderopvang. Maar gaat ook niet geheel voorbij aan de geneugten van het huisvrouwenwerk. Zo wordt Louise vervuld van 'het onverklaarbare geluksgevoel dat een vrouw merkwaardigerwijs doorstroomt als de wind een lijn met wasgoed doet wapperen'. Kom daar maar eens om in de tijd van de wasdrogers.

Dat Fremling met dit debuut de Mystery Writers of America Edgar Allen Poe Award won is vooral te danken aan de tweede helft van het boek. Louise gaat zich dan steeds vreemder voelen. Knap beschrijft Fremling hoe de spanning in huis oploopt zonder dat er eigenlijk veel gebeurt. Louise voelt dat er iets niet klopt maar krijgt haar vinger er niet achter.

Is ze gek aan het worden? Ze valt op de vreemdste momenten in slaap. Voor de oplossing van het raadsel krijgt ze hulp van haar ondernemende dochtertjes. Maar dan staat de lezer nog een stevige ontknoping te wachten.

Celia Fremlin: De huurster (The Hours Before Dawn) Vert. S.D. Houtsma-van Schaik Van Gennep; 258 blz. euro10

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden