Wat Tsjechovs, een enkele Shakespeare en veel reprises

Het is of het toneel zijn adem nog even inhoudt. Pas als alle (gemeentelijke) beslissingen bekend zijn, weten groepen of en hoe ze door kunnen gaan. Dat is een onbehaaglijk vacuüm, dat zijn weerslag lijkt te hebben op het tot nu bekende aanbod. Alsof ook de gezelschappen die wel zeker zijn van hun zaak dat niet echt willen uitschreeuwen.

Van hen degelijk repertoire met wat Tsjechovs, een enkele Shakespeare, een aantal boekbewerkingen. En heel erg veel reprises.

Meest opvallende herneming is 'Strange Interlude' bij Nationale Toneel, tien jaar geleden een absolute must. Toneelgroep Amsterdam spant qua aantal de kroon met liefst twaalf reprises, waarvan negen regies van Ivo van Hove zelf, met 'Romeinse tragedies' als favoriet van het publiek.

Van Hove doet dit jaar één nieuwe regie: 'Na de repetitie' en 'Persona' van Ingmar Bergman als tweeluik. Thibaud Delpeut mag met 'Nora' van Ibsen zijn grote zaaldebuut maken. Eenzelfde kans krijgt regisseur Matthias Mooij bij De Utrechtse Spelen met 'Mogadishu' over een racistisch ingekleurd dilemma.

Laura van Dolron wordt door zowel het Nationale Toneel als het Noord Nederlands Toneel als theatermaker geclaimd met hier een Oudejaarsconference en daar een Nieuwjaarsshow. Bij NNT vertaalt Ola Mafaalani Dostojevski's 'Misdaad en straf' naar het toneel en maakt filmmaakster Dana Nechushtan haar toneeldebuut met 'Don Juan'. Bij Oostpool buigt Marcus Azzini zich over 'Tramlijn Begeerte' van Tennessee Williams, terwijl 'het beste toneelstuk aller tijden', 'Wachten op Godot', er in reprise gaat.

Spannend is dat 'Trommelen in de nacht' (Brecht) bij Ro Theater geregisseerd wordt door twee authentieke theatermakers als Alize Zandwijk en Jetse Batelaan. Spektakel beloven Het Zuidelijk Toneel met 'Peer Gynt' als muziektheater en De Utrechtse Spelen met Shakespeares 'Veel gedoe om niks' als decadent dansfeest waar spelers en publiek elkaar ontmoeten. Toneelgroep Maastricht doet dat later in het seizoen op locatie met een ondeugende bewerking van de 'Decamerone'.

Bij Het Toneel Speelt is Mark Rietman volgende week te zien als King Lear, bij Hummelinck Stuurman is 'De Kersentuin' het toetje van project 'Tsjechov3'. En wie graag Jan Decleir op toneel wil zien spelen, kan eind september in de Amsterdamse Stadschouwburg terecht bij een zeer Vlaamse kijk op de 'Faust'.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden