Wat merken klanten van Eon van deze verduurzaming?

Consumenten in Nederland die stroom afnemen bij Eon merken er helemaal niets van dat het energiebedrijf zich opsplitst. Nog sterker, het is al gebeurd. Sinds 1 januari heeft Uniper al alle activiteiten van Eon Benelux overgenomen.

"We hebben onze klanten vorig jaar geïnformeerd", vertelt de woordvoerder van Uniper.

"De klanten weten het dus maar zullen er verder niets van merken. We blijven de merknaam Eon gebruiken, en het product dat ze afnemen blijft hetzelfde. Als ze nu hebben gekozen voor 100 procent groen stroom uit Nederlandse windenergie, dan blijft het 100 procent groene stroom uit Nederlandse windenergie. Dat kunnen ze op hun jaarafrekening zien. Ook heeft de reorganisatie geen invloed op de prijs van stroom en gas."

De consumentenbond waarschuwt wel dat een leverancier op zijn stroometiket mag vermelden dat het 100 procent groen is, terwijl de stroom die het bedrijf inkocht dan toch volledig grijs kan zijn.

De leverancier kan de stroom namelijk groen maken door certificaten te kopen van bijvoorbeeld Noorse waterkrachtcentrales, terwijl die centrales al decennia bestaan en helemaal niet gebouwd zijn vanwege de vraag naar groene stroom.

De energietarieven zijn in zijn geheel dit jaar wel omlaag gegaan, meldde het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) gisteren. De leveranciers hebben goedkopere grondstoffen kunnen inkopen.

De marktprijs voor gas en olie is gedaald. Een gemiddeld Nederlands huishouden zal daardoor dit jaar ongeveer 100 euro minder hoeven betalen voor elektriciteit en gas.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden