'Wat jou afremt is je trots!'

AMSTERDAM - Amper een etmaal geopend of er huist al een geest in de Amsterdamse Theaterschool. De voorpagina van de Internationaal Theaterschool Festivalkrant onthulde gisteren dat het bijna affe gebouw fluistert: “Ik kan nauwelijks wachten tot ik een echt gebouw ben, na al die tijd dat ik daar voor gerepeteerd heb.”

De plafondtechniek heeft de Theaterschool in ieder geval al onder de knie, want alle gasten die gistermiddag onder een stromende regen op de koningin wachtten, bleven droog. Met de ingebruikneming van de Theaterschool, als bijna-slot van het Theaterschoolfestival ITs, zijn niet alleen de over de stad verspreide dependances, maar naast drama en regie ook de disciplines dans, cabaret en mime in één huis op één plek gebundeld. Pal tegenover het Rembrandthuis, waar ooit het 'Maupoleum' stond, bouwde architect Teun Koolhaas zijn opvallend transparante Theaterschool. Op de trappen van de ruime foyer met de hardhouten vloer, verwelkomden zangers (Karin Bloemen en Lucretia van der Vloot) in felle rood-wit-blauwtinten de bezoekers, onder wie oud-toneelschoolstudenten als Conny Stuart.

Als slot van de eenmalige voorstelling 'Meester en gezel' onder regie van Ruut Weissman, betrad koningin Beatrix - gestoken in blauwpaarse bloementjesjurk en kanariegeel hoedje - de speelvloer van de grote zaal, om haar handtekening in het nieuwe boek voor de namen en data van afgestudeerden te zetten, waarmee de Amsterdamse Theaterschool koninklijk geopend was.

'Meester en gezel' is een collagevoorstelling met dans, muziek, mime en voordracht maar bovenal een toneelrepetitie in een repetitie. Oud-leerling en docent Ton Lutz, die ook de eerste paal voor de Theaterschool heide, las drie huidige toneelschoolstudenten duchtig en als een solovoorstelling de les.

'Leerling Claudia' moet de rol van Doña Elvira uit Molières 'Don Juan' tot in de laatste vezel leren beheersen. En met een leermeester als Lutz staat een huilbui haar al gauw nader dan een theatrale triomf. “Ja stop maar!” corrigeert Lutz om de haverklap. “Het is niet slecht, toch mis ik iets. Spelen is: inspannen! Het ontbreekt je aan aanwezigheid. Je blijft te veel in je eigen dampkringetje hangen. Het is niet intens genoeg, je hebt het gevoel verkleind door het in jezelf te zoeken. Wat jou afremt is je trots! Tekst is als een rivier die aan komt stromen, dus nooit een rimpelloos oppervlak. Pauzes zijn voor publiek, maar ook voor spelers nodig. Je bent hartstochtelijk; je moet in brand staan, snap je!” Shakespeare zei toch al dat toneeltekst 'trippelend op de keel' moet klinken, weet Lutz - dat die studenten dat nou nog steeds niet snappen! “Theaterintelligentie is een intuïtie, een zintuig!”

Als entr'acte en onder leiding van Alexandra Radius dansten zestig leerlingen (tussen de 9 en 14 jaar) het ontroerende lenteballet 'Unisono' van Hans van Manen op een celloconcert van Haydn en een aria van Bach. Oud-leerling Ramses Shaffy ging met accordeon op reprise met zijn eigenhandig gecomponeerde 'Oude Hein', waarin een mallotig flipflapfla/van-de-flipflapflie-refrein. Freek de Jonge stak onverveerd van wal met een vermaning aan de koningin: “U moet hem (Lutz) eens vragen de troonrede te laten regisseren, mevrouw.” Maar na een korte schmier met zot Gijsbregtarmgebaar, werd De Jonge door bovenmeester Lutz aan de kant gezet.

Zowel de meester als zijn gezellen refereerden aan de lokatie van de Theaterschool aan de Jodenbreestraat, waar zoveel Amsterdamse joden ter vernietiging zijn opgepakt. Voormalig overbuurman Rembrandt van R(h)ijn was in de voorstelling en in de foyer (decor Jan Aarntzen) aanwezig met witgeprepareerde en nog onbeschilderde doeken. De voorstellingen van de Theaterschoolstudenten moeten immers nog in wereldpremière gaan.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden