Opvoedvraag

Wat is beter voor de tweeling, samen in de klas of uit elkaar?

Tweeling Beeld Trouw SS

Houden we onze eeneiige meiden veilig bij elkaar, of moeten ze zich nu als individu ontwikkelen? 

"Onze eeneiige tweeling zit in één kleuterklas. Eigenlijk moesten ze naar verschillende klassen maar de basisschool vond het prima onze wens te volgen", vertelt moeder. Het was voor de ouders een logische, maar ook een praktische keuze. "Bij elkaar voelen ze zich op hun gemak. En wij hoeven niet elke morgen naar twee klassen." 

Nu de meiden vijf zijn, komt de volgende stap: groep drie. Moeder ziet geen bezwaar het zo te houden. "De meiden hebben echt hun eigen wil en persoonlijkheid, ze doen qua assertiviteit niet voor elkaar onder. Ze zoeken ook hun eigen vrienden op." Enige nadeel is misschien dat ze over een paar jaar alsnog uit elkaar moeten. Dat één dan de vertrouwde klas moet verlaten.

Buikpijn en verdriet

Zo'n zes keer per week krijgt de Opvoeddesk van Emmeliek Boost kwesties doorgespeeld via de Vereniging voor Ouders van Meerlingen. De vraag 'bij elkaar of uit elkaar' staat in de top 5. Pedagoge Boost vindt het achtste of negende jaar een beter scheidingsmoment dan de start van groep drie. "Vijf jaar is erg jong, dan kunnen ze de veiligheid nog goed gebruiken. Als ze alles met elkaar willen delen, waarom zou je dat dan lospeuteren? De zussen zijn nog te veel een, dan leidt een scheiding vooral tot buikpijn en verdriet." 

Bij het negende jaar komen kinderen op een keerpunt. Ze ontwikkelen zich meer als individu, komen losser van thuis en van de ouders, gaan regels ter discussie stellen. Dat is ook een logisch moment voor de zussen om wat losser van elkaar te raken, zegt Boost.

Volgens Coks Feenstra, ontwikkelingspsychologe en tweelingspecialist, zijn eeneiige meiden nog meer aan elkaar verbonden dan jongens. "Zij willen eigenlijk altijd bij elkaar blijven, en kunnen erg lijden onder een verplichte scheiding. Soms missen ze elkaar zo, dat ze wachten met spelen tot ze elkaar in de pauze weer zien."

Veel scholen kiezen er voor om meerlingen in verschillende klassen te plaatsen. Het idee is dat kinderen zich individueel dan beter ontwikkelen. Ze worden niet steeds met elkaar vergeleken, krijgen eigen vrienden. Die voordelen noemt Feenstra ook in 'Het grote Tweelingenboek'. 

Maar dat standaardwerk heeft ze al drie keer uitgebreid met nieuwe inzichten. Inmiddels zijn er meer onderzoeken die aantonen dat leer- en leesresultaten verbeteren als tweelingen sámen blijven. Scheidingen leiden eerder tot teruggetrokkenheid, boosheid, angst en eenzaamheid.

Aanhankelijk

De relatie tussen tweelingzussen en -broers is eerder een aanhankelijke dan een afhankelijke, zegt Feenstra. "Juist omdát ze zich prettig voelen, zijn ze zekerder en maken ze makkelijker contact. Tweelingen in een klas zijn vaak open en populair. Haal je ze uit elkaar dan zitten ze minder goed in hun vel, worden ze geremd." 

Ouders kunnen het beste elk jaar opnieuw afwegen wat bij hun tweeling past. Dat één van deze meisjes over een paar jaar alsnog haar vertrouwde klas moet verlaten, vindt Feenstra van later zorg. "Dat lossen de meiden vast wel op als het zich aandient."

Wat Feenstra betreft kiezen ze pas hun eigen weg als ze naar de middelbare school gaan. Het wordt pas urgent als er sprake is van frictie of als de een niet meer op kan tegen de ander omdat die spontaner, sneller of slimmer is."

Dat herkent Hester van Wingerden ook, zelf eeneiige tweeling. Zij en haar zus zaten al apart op de basisschool, omdat één van hen altijd het hoogste woord had na school. Nu ze vanuit haar tweelingenpraktijk tieners begeleidt bij hun ontwikkeling naar autonomie, ziet ze tweelingen die niet dezelfde sociale vaardigheden hebben ontwikkeld, of te veel de zorg voor de ander op zich nemen. "Die onderlinge dynamiek is soms heel subtiel."

Al ontwikkelen de meisjes in deze kwestie zich goed individueel, het kan geen kwaad die eigenheid nog meer te stimuleren, zeggen alle drie de experts. "Eeneiige tweelingen zijn twee handen op een buik, ouders komen daar moeilijk tussen, zegt Emmeliek Boost. "Praat niet over 'de tweeling' maar noem ze bij hun eigen naam. Misschien houdt de een meer van muziek, de ander meer van dieren. Stimuleer dat. Laat ze ook eens alleen afspreken met een vriendinnetje. Neem er een mee, terwijl de ander een moment heeft met haar vader.

"Eeneiige tweelingen houden altijd die bijzondere band, maar je moet ze ook de kans geven zichzelf te zijn."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden