Wat het Nederlandse Daf en het jarige BMW met elkaar hebben

BMW viert zijn eeuwfeest. In de afgelopen honderd jaar speelden ook een paar Nederlanders een rol bij het Duitse automerk.

QUIRIJN VISSCHER

De Beierse motorenfabriek BMW viert het honderdjarig bestaan. Het merk grijpt het eeuwfeest aan om vooruit te kijken, niet om terug te blikken, vertelde Adrian van Hooydonk, ontwerpdirecteur van de BMW-groep, bij de onthulling van de Vision Next 100. Dit feestelijke studiemodel toont hoe BMW de mantra 'Freude am Fahren' opnieuw wil uitvinden in een robotiserende wereld.

Waarom zouden ze ook terugblikken? BMW kent niet louter hoogtepunten. Zo was de BMW-modellijn jarenlang een rare potpourri. Een rank sportmodel als de 507 stond naast het Rijdende Eitje in de showrooms; de lilliputter-BMW-Isetta. In de jaren zestig zocht BMW kennis op het gebied van kleine gezinsauto's. Hoe maakte je geliefde kleine auto's op een winstgevende manier?

Hier duikt voor de eerste keer Nederland op in de BMW-geschiedenis. In Limburg, niet ver van de kleuterschool van Van Hooydonk, opende Daf in 1968 in Born een autofabriek. Al spoedig bleek dat het jonge Daf Car binnen de nieuwe Europese Economische Gemeenschap (EEG) een dwergfabrikant zou blijven, ook door stug vast te houden aan automatische auto's. Daf was te klein om te overleven. BMW flirtte met Daf. Maar Volvo ging er toen mee vandoor.

BMW heeft nu alsnog zijn zin. In de voormalige Dafjesfabriek in Limburg rollen Mini's van de band. De Beierse autofabriek bleef na het snuffelen aan Daf nog lang zoeken naar een partner. Het werd Rover, een donkere episode met maar één lichtpuntje: de Mini, waar BMW weer een hit van maakte.

Over de grillige BMW-historie van vliegtuigmotorenmaker tot Duits economisch icoon verhaalt het merkmuseum in München.

In de opbloei van BMW spelen ook enkele Nederlanders een hoofdrol: Harm Lagaay en de huidige ontwerpdirecteur Van Hooydonk. Zij gaven BMW zijn herkenbare gezicht, dat nu zo vanzelfsprekend is. Lagaays statement was rond 1990 de Z1 (met verzinkende portieren!). Van Hooydonks meesterstuk is nu het eervolle toekomstmodel Vision Next 100. Zijn statement: BMW laat de mens ook over een eeuw zelf rijden als-ie er zin in heeft. Met een computerspelachtig stuur.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden