Wat hebben ze in Versailles toch tegen 'Dirty Corner'?

Anish Kapoor heeft het vaak moeten uitleggen. Hij heeft zijn enorme sculptuur 'Dirty Corner' in de tuin van Versailles nooit vergeleken met een vagina. En al helemaal niet met de vagina van de koningin of die van Marie-Antoinette.

De Brits-Indische beeldhouwer, geschrokken van het succes van deze 'vulgaire bijnaam', verzekert dat hij nooit uit is geweest op een provocatie om meer bezoekers te trekken of zijn marktwaarde te vergroten. Bezoekers komen toch wel af op het jaarlijkse evenement rond een moderne artiest in de lusthof van Lodewijk XIV. En met de marktwaarde van Kapoor - die al decennia meedraait in de eredivisie van de moderne kunst - zit het wel snor.

Ja, hij heeft hij het in een interview over een Egyptische koningin gehad die daar ligt op het tapis - de lange, smalle strook gras in het midden van het meesterwerk van tuinarchitect André Le Nôtre. Maar een kunstenaar als hij moet je nooit letterlijk nemen, wil hij maar zeggen. Hij suggereert alleen een vorm die ook iets anders - een anus, de ingang van een oor bijvoorbeeld of een bloem - zou kunnen zijn.

Maar het kwaad was al geschied. Het stalen werk van zestig meter is nu drie keer beschadigd, in drie maanden tijd. In juni gebeurde dat met dikke klodders lastig te verwijderen gele verf. Deze maand werden er antisemitische en royalistische leuzen op Dirty Corner gekalkt, een kennelijke verwijzing naar de moeder van Kapoor die van Italiaans-joodse origine is. De teksten reppen onder andere van een 'verkrachting van de natie door het ontaarde joodse activisme'. 'Wat is er in vredesnaam aan de hand in Frankrijk', vraagt Kapoor (61) zich af in de krant Le Monde van zaterdag. 'Dit is het land van mei 1968, die bries van vrijheid die in Frankrijk opstak en nergens anders. Hoe kan dit?'

De analyse van de bewakingscamera's heeft niets opgeleverd. Maar het lijkt er sterk op dat de daders verkeren in de kring van ultraconservatieve katholieken en nostalgici van de monarchie. Versailles geldt als de thuisbasis van deze groeperingen die niets moeten hebben van de geest van mei 1968 die Kapoor zo prijst. Die is in hun ogen het begin geweest van de ontmanteling van alles wat hen lief is, van God, vaderland en familie vooral. Twee jaar geleden gingen ze voorop in de strijd tegen het homohuwelijk.

Marginaal is het anti-Kapoor kamp zeker niet. Een collectief, geleid door het gemeenteraadslid Fabien Bouglé, verzamelde 20.000 handtekeningen tegen de expositie. Kapoor drong gisteren in een brief aan de Franse autoriteiten aan op de bescherming van zijn beeld.

De 'infame teksten' blijven wat hem betreft staan. 'Deze kreten die je snel zou willen vergeten zijn voortaan deel van mijn oeuvre. We moeten de haat die het werk oproept tonen. Dat is de uitdaging van de kunst.'

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden