Wat heb je eigenlijk aan titeldirigenten?

Glimmend liggen ze weer opgestapeld op het bureau. Weken, maanden, soms jaren van voorbereiding en onderhandelen, samengebald in de nieuwe seizoensbrochures. Traditiegetrouw en trots worden ze deze weken door orkesten en concertorganisaties gepresenteerd. En als consument waan je je als een soort Sjakie - inderdaad, die van de chocoladefabriek.

Maar is er ook chocola van te maken, van al die concerten en evenementen? Valt er een trend te ontdekken? In ieder geval zijn orkesten naarstig op zoek naar nieuw publiek. En omdat aloude concertformules hun magnetische aantrekkingskracht hebben verloren, worden nieuwe verzonnen. Het Koninklijk Concertgebouworkest gaat door met de serie 'Essentials', die dit seizoen van start ging. De concerten - met inleider - beginnen pas om 21.00 uur, er is geen pauze - drank na afloop. Gebleken is dat 50 procent van het publiek er jonger is dan 40 jaar, en dat 40 procent ervan voor het eerst in het Concertgebouw is.

Geen wonder dus dat het Rotterdams Philharmonisch Orkest volgt. Hun nieuwe serie heet 'Core Classics' en lijkt in alles op die in Amsterdam. Of op die van het Radio Filharmonisch Orkest in Utrecht, of die van het Residentie Orkest in Den Haag. De jacht op de jongere lijkt definitief geopend.

Het Concertgebouworkest gaat een chefloos seizoen tegemoet, omdat Daniele Gatti, de nieuwe chef-dirigent, pas in september 2016 begint. Het orkest zit inmiddels met een heel rijtje dirigenten die een speciale titel hebben. Jansons kreeg vorige week de titel 'conductor emeritus', dezelfde die Riccardo Chailly eerder opgespeld kreeg. Nikolaus Harnoncourt is 'honorair gastdirigent' en Bernard Haitink 'eredirigent'.

Van hen is Jansons de enige die zich komend seizoen laat zien. Harnoncourt heeft definitief afscheid genomen, Chailly liet zich in 2013 voor het eerst sinds lang weer zien, maar is nu afwezig, en Haitink heeft zoals u weet het orkest in de ban gedaan. De vraag dringt zich op wat je aan al die titeldirigenten hebt als ze nooit komen? Volgens het orkest zijn er contacten met Haitink, maar of die vruchten zullen afwerpen?

Ondertussen dirigeert Haitink wel degelijk in het Concertgebouw komend seizoen. In november leidt hij het Chamber Orchestra of Europe in drie concerten door de symfonieën en concerten van Schumann. En in de NTR ZaterdagMatinee gaat Haitink in februari het Radio Filharmonisch voor in Bruckners 'Te Deum' en Negende symfonie. Het lijkt op een herhaling van de periode in de jaren '90, toen Haitink ook al mot had met het KCO en hier alleen met andere orkesten optrad.

Voor de Matinee is het natuurlijk geweldig dat ze wederom zo'n grote vis binnen hebben gehengeld. Voor het avontuurlijkste seizoen moet je trouwens nog steeds op de zaterdagmiddag zijn. En wat te denken van Jaap van Zweden die zijn fraaie Wagner-cyclus daar voortzet met 'Tristan und Isolde'?

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden