Wat gebeurt er als je leraren 125.000 dollar per jaar geeft?

Hoeveel beter presteren leerlingen als de leraren een veel hoger inkomen krijgen? Beeld anp

Geen kleinere klassen, geen hippe iPadlessen en zo min mogelijk administratieve medewerkers. Wat als je al het geld dat je als school hebt, stopt in de leraar? Met dat idee werd in 2009 in New York City The Equity Project opgestart. De basis van het experiment: een jaarsalaris van 125.000 dollar voor de leraren. Wat zijn de resultaten voor leerling en leraar na 5 jaar topinkomens in het onderwijs?

Wat gebeurt er als je leraren meer gaat betalen? En dan niet een beetje meer, maar veertig procent meer. Die vraag wil de Amerikaanse Zake Vanderhoek beantwoorden. In 2009 plaatst hij een vacature voor leraren voor een nieuw op te starten school in Washington Heights, Manhattan. Startsalaris: 125.000 dollar. Meer dan 600 mensen melden zich aan. Vanderhoek voert gesprekken met 100 van hen en reist uiteindelijk heel het land door om 30 kandidaten te observeren in hun 'natuurlijke omgeving'. Met de uiteindelijke selectie van leraren bepaalt hij in de zomer een strategie waarmee ze begin van het nieuwe schooljaar van start gaan. The Equity Project (TEP) is geboren. Volgens The New York Times "het meest nauwlettend in de gaten gehouden onderwijsexperiment van Amerika".

Flink bezuinigen op administratie
De aanpak verschilt op een aantal punten van het reguliere onderwijssysteem. Zo wordt het hoge salaris van de leraren bekostigd door op andere plekken flink te schrappen. De klassen zijn groter en er zijn geen assistentes, decanen, invaldocenten of lerarencoaches. De administratie houden de leraren zelf bij. Ook maken zij langere dagen dan gebruikelijk is in het onderwijs. Daarnaast zitten de leraren minstens twee keer per week bij elkaar in de klas en geven elkaar schriftelijk feedback.

De wijk Washington Heights, waar de school zich vestigt, wordt vooral bevolkt door latino's. In tweederde van de huishoudens wordt thuis Spaans gesproken. Van de leerlingen die via een lotingsprocedure op de school belandt, komt negentig procent uit gezinnen met een laag inkomen. In het najaar van 2009 bevolken de eerste leerlingen de school, die uitgroeit tot 480 studenten. Na vier jaar onderwijs via TEP zijn nu de eerste resultaten van het project beschikbaar gesteld. En daar zijn een aantal opvallende conclusies uit te trekken.

De extra leerjaren die de TEP studenten opdeden. Beeld Mathematica MPR

De eerste drie jaar van TEP scoorden de leerlingen zichtbaar slechter dan de controlegroep. Maar na 4 jaar TEP-onderwijs scoorden zij veel beter. Erased and reversed, zoals het in het rapport genoemd wordt. De resultaten voor wiskunde gingen omhoog met een score gelijk aan 1.6 jaar extra wiskundeles. Voor Engels was dit 0.4 jaar en bij scheikunde ging de score met 0.6 jaar omhoog.

Als straf met de leraar meelopen
Ook hoog was het percentage leraren dat na een jaar niet door de strenge selectie van de school kwam. Ruim eenderde van de aangetrokken docenten werd na een jaar gevraagd weer te vertrekken. De onderzoekers concluderen dat het moeilijkste aan het TEP-project wellicht het aantrekken van goede leerkrachten is. Volgens hen moet het sollicitatieproces nog beter. De leraren die wel bleven, evalueerden in de zomers 6 weken lang full-time wat beter kon. Eén van de punten was het verbeteren van straffen voor leerlingen die zich misdroegen. De oplossing: een leerling die zich misdraagt moet een hele dag meelopen met de leraar tegen wij hij of zij zich misdraagt. Alle docenten beaamden dat dit tot nu toe een heel effectieve methode bleek.

De onderzoekers concluderen dat TEP zich nog moet doorontwikkelen, maar dat de eerste resultaten positief zijn. Wel wordt benadrukt dat dit project, om echt effectief te zijn, op grote schaal moet worden doorgevoerd. Alleen zo wordt het lerarenvak op de langer termijn aantrekkelijk gemaakt voor excellerende mensen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden