Wat gaan we deze week lezen?

Alina Bronsky: Sasja's wraak. (Scherbenpark) Vert. Elly Schippers en Gerrit Bussink. De Geus, Amsterdam; 285 blz. euro 17,95

'Een goed gelukt debuut' noemde de Frankfurter Allgemeine Zeitung deze bestsellende immigratieroman, die zich vooral lijkt te richten op jonge lezers. De stem van Sasja (17) , een Russische emigrante die nu in een Duits 'getto' leeft, klinkt dermate levendig, dat je het boek uitleest 'zoals je een zak chips in één keer leeg eet', zoals de keurige Duitse krant het formuleerde. In rake dialogen en met veel schwung beschrijft Bronsky haar wereld. Zo reageert ze bijvoorbeeld als haar moeder zich laat koeioneren door minnaar Vadim: "Als iemand zo tegen mij deed, dacht ik, dan zou ik die stomme das gewoon net zo lang aantrekken totdat hij begon te rochelen en dan zou ik naar de keuken gaan en de waterkoker aanzetten."

Pogingen iets van het leven te maken. Het geheime dagboek van Hendrik Groen, 83 ¿ jaar. Meulenhoff, Amsterdam; 327 blz. euro 18,95

Een paar jaar lang schreef Hendrik Groen (een pseudoniem) op de literaire website Torpedo Magazine een (voor zover wij weten) fictief verslag van het leven in verzorgingsthuis. Hij kreeg daarop zoveel positieve reacties, dat er besloten werd tot een boek. Hendriks droge commentaar op de kleine en grote ongemakken van het hoogbejaarde leven, is inderdaad best onderhoudend, alleen al omdat het zicht biedt op een leefomgeving die niet zo vaak vanuit de eerste hand wordt beschreven. Op woensdag 19 juni noteert de auteur bijvoorbeeld: "Bij warm weer is de bejaardensterfte bovengemiddeld. Piet Paulusma voorspelt drieëendertig graden. Ik hoop de avond te halen." Ruzietjes, tegenslag, dreigende verhuizingen, niets ontgaat deze krasse auteur: "Edward heeft een papier op één van de koffietafels beneden geplakt met daarop: Gelieve aan deze tafel geen ziektes te bespreken. Evert heeft daar nog een tweede mededeling onder geschreven: En ook geen woord over overleden echtgenoten (m/v)"

Donald Barthelme: Sneeuwwitje. (Snow White) Vert. Micha Hamel en Janneke van der Meulen. LJ Veen Klassiek; Amsterdam;175 blz. euro 10

Dit romandebuut van de Amerikaanse cultauteur Donald Bar-thelme (1931-1989), geschreven in 1966, plaatst de beroemde sprookjesprinses in een moderne context. Het slimme en begaafde meisje woont samen met zeven verslaafden in de grote stad, en hoopt dat een prins haar komt bevrijden. Dat klinkt als een klassiek verhaal, maar Barthelme knipt het op in fragmenten waarbij allerlei genres voorbijkomen (waaronder de enquête: 'Vindt u het verhaal tot nu toe leuk? 0 Ja 0 Nee.') In zijn informatieve inleiding schrijft Micha Hamel dat het boek 'moedwillig uit balans is'. Wie die experimentele vorm aandurft, en wel houdt van zo'n los verband, wacht een verrassende leeservaring, een bonte collage van tegendraadse scènes: "Bill is opgehangen. Dat spijt ons. Hij is de eerste van ons die ooit is opgehangen. Het spijt ons. Maar zo luidde het vonnis."

Benjamin B. Roberts: Seks, drugs en rock 'n roll in de Gouden Eeuw. AUP, Amsterdam; 170 blz. euro 14,95

De Amerikaanse historicus Benjamin Roberts beschrijft de normen en waarden van Rembrandt (geboren in 1606) en zijn generatiegenoten. Jonge mannen in het begin van de zeventiende eeuw waren rebels en zetten zich af tegen voorgaande generaties, is zijn conclusie. Ze lieten hun haar groeien, droegen extravagante kleding, rookten en dronken veel te veel. Ze zongen schunnige liederen, gingen vreemd en kwamen in aanraking met de stadswacht. Roberts legt een verband met de komst van drukwerk, die verspreiding van een vrije moraal mogelijk maakte. Samen met stijgende inkomens vormde dat een voedingsbodem voor een generatie van bad boys. Bewerking van Roberts studie 'Sex and Drugs, before Rock 'n Roll', verschenen bij AUP in 2012.

Anneke Avis: En zwijgen was het antwoord. Ouders over het verlies van hun baby in de jaren 1945-1970. Brave New Books; 265 blz. euro 20

Zes dagen na zijn geboorte overlijdt Diederik, het eerste kind van Anneke Avis. Het gebeurde in 2003. "Wij waren heel bedroefd, maar de blijdschap over zijn komst was groter", schrijft Avis in haar boek. Ze raakt vrij snel weer zwanger, en geniet daar volop van. Als ze bij toeval in gesprek raakt met een vrouw die in 1964 hetzelfde is overkomen, ontdekt ze hoe anders in die tijd werd omgegaan met het verlies van een pasgeboren kind. Jonge moeders kregen hun dode kind niet te zien, dat zou beter voor ze zijn. En ze waren vaak ook niet bij de begrafenis omdat ze na de bevalling tien dagen bedrust moesten houden. Het bleek dat deze manier van omgaan met verlies tot 1970 praktijk was. Avis besloot op zoek te gaan naar meer mensen die dit hadden meegemaakt, nu kon zij die nog aan het woord laten en een tijdsbeeld schetsen. Avis sprak ook met professionals - gynaecologen, een uitvaartondernemer en een kinderarts - over en wat er sinds die tijd is veranderd.

Auke Hulst: Buitenwereld, binnenzee. De reis als verhaal, het verhaal als reis. Ambo/ Anthos, Amsterdam; 152 blz. euro 16,99

Auke Hulst reisde de halve wereld af en schreef daarover essays en verhalen. Zo bezocht hij Ethiopië, waar Arthur Rimbaud zijn laatste jaren sleet, zocht hij in Japan naar zijn held Haruki Murakami en in Londen naar sporen van The Beatles. De beste verhalen zijn, aangevuld met overpeinzingen en twee nieuwe stukken, gebundeld in dit boek. Inspiratiebronnen waren boeken, films, muziek en schilderkunst. Hulst schreef eerder de roman 'Kinderen van het ruige land' (2012) en het literaire reisboek 'De eenzame snelweg. In het spoor van Jack Kerouac' (2007).

Wim Huijser: Voetsporen. Op schrijverspad door het land van de grote rivieren. Blauwdruk, Wageningen; 320 blz. euro 24,90 (tot 15 aug. euro 19,90)

Een combinatie van teksten van wandelende schrijvers als Jacob van Lennep, observaties van publicist en biograaf Wim Huijser zelf en beschrijvingen van een tiental wandelingen door het Gelderse rivierengebied. De voettochten voeren langs de Rijn, Linge, Maas en Waal. Met foto's van Andrea Gulickx en wandelingen van Krijno Horlings.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden