Wat de gek ervoor geeft Duurste schilderij brengt 260 miljoen op

Nadat in 2012 Paul Cézanne's 'Kaartspelers' voor 250 miljoen euro werd verkocht aan Qatar, is nu Paul Gauguins 'Nafea Faa Ipoipo (Wanneer ga je trouwen?)' uit 1892 het duurste kunstwerk ooit. De koper, waarschijnlijk wederom de emir van Qatar die bezig is een museum te vullen, betaalde ruim 260 miljoen euro bij een onderhandse verkoop aan de Zwitserse familie die het werk bezat.

Is deze Gauguin zo bijzonder?

James Roundell, directeur van kunsthandel Dickinson in Londen: "Ja, dit is een van Gauguins beste werken uit zijn beste periode, toen hij op Tahiti zat. Je kunt het gerust een iconisch werk noemen."

Jop Ubbens, directeur van veilinghuis Christie's Amsterdam: "Gauguin is ook nog eens belangrijk in de kunstgeschiedenis. Met Cézanne en Van Gogh heeft hij kunstenaars als Picasso, Matisse, symbolisten en modernisten beïnvloed. Een heel belangrijk werk dus."

Waarom zou iemand er zoveel geld voor willen betalen?

Roundell: "Omdat het zeldzaam is. De meeste van dergelijke topwerken uit een oeuvre hangen in musea. Werken van dit niveau komen zelden op de markt. Hier hebben we waarschijnlijk te maken met een koper die een museum aan het opbouwen is met iconische werken. In het Midden-Oosten beginnen ze daar nu mee, 150 jaar na de Europese musea. Ze zijn laat, er is nu veel minder beschikbaar. En dan gaan de prijzen omhoog."

Ubbens: "Je moet niet denken dat de hoge prijs een kwestie is van smaak. Dit is het kopen van kunstgeschiedenis. 'Nafea Faa Ipoipo' is een schilderij waar mensen een omrit voor willen maken om het in het museum te zien."

Waarom wordt het dan dit bedrag: 260 miljoen euro?

Roundell: "Er is iemand die het vroeg en er is iemand die het ervoor wilde betalen."

Ubbens: "In dit segment van de markt is het oneerbiedig gezegd: wat de gek ervoor geeft. Dit is het bedrag voor een werk dat eigenlijk niet is te krijgen. Maar als het schilderij straks naast die Cézanne hangt, komt het bedrag gemakkelijk terug via kaartverkoop en merchandising."

Is zo'n exorbitante prijs eigenlijk wel reëel?

Ubbens: "Wie moet dat beoordelen? 260 miljoen is nu het nieuwe ijkpunt voor een iconisch werk. We dachten na de Cézanne: hoger gaan we niet. Maar nu weten we dat 260 miljoen euro mogelijk is. Er zijn wel golfbewegingen op de markt die ervoor zorgen dat prijzen soms ook dalen. Maar de ijkpunten in de kunstgeschiedenis behouden hun prijs."

Roundell: "Sterker nog, de prijzen voor het topsegment stijgen nog steeds. Dan hebben we het over de beste werken van Rembrandt, Picasso, Van Gogh, Gauguin. Stel je eens voor dat het beroemdste werk van Manet, 'Le dejeuner sur l'herbe', op de markt kwam. Dat zou wel 300 of 400 miljoen euro kunnen opleveren."

Maar het 'Stilleven' van Van Gogh dat in november 2014 werd geveild, kostte maar 53 miljoen euro. Hoe kan dat dan?

Roundell: "Dat was geen bijzonder werk van Van Gogh. Zijn 'Zonnebloemen' zouden vergelijkbaar zijn met deze Gauguin, dit werk niet."

Ubbens: "Van Gogh komt ook wel vaker op de markt."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden