Wat Björk in hem zag, blijft een raadsel

Wereld

Omar Souleyman **

Hij is een fenomeen, niets minder. Vanaf midden jaren negentig vergaarde Omar Souleyman in zijn geboorteland Syrië faam als bruiloftszanger. De melodieën en ritmes doen in de basis weliswaar traditioneel aan, maar zijn door Souleyman flink opgepompt en modern gemaakt. Die mix werd een hit. Toen nam het verhaal ineens een wending. De Britse musicus Kieran Hebden alias Four Tet hoorde Souleymans muziek, viel ervoor en produceerde een cd van de Syriër. Zangeres Björk liet drie van haar songs door Souleyman remixen. Het vermaarde Kronos Quartet hervormde een nummer van Souleyman tot hedendaags strijkkwartet.

Sindsdien is de Syrische zanger een geziene gast op festivals en in popzalen. De Amsterdamse Melkweg zat donderdag ramvol met een opmerkelijk gemêleerd publiek. En een enkeling die zich net als Souleyman had uitgedost met traditioneel Arabisch gewaad en zonnebril. Opgewarmd door dj Joost van Bellen zat de stemming er meteen in en nog voor Souleyman en zijn toetsenist Rizan Said het podium hadden betreden, was de zaal ingepakt.

Dat Souleymans muziek het goed doet bij danslustigen is begrijpelijk. De ritmes zijn opzwepend en in de kern niet ingewikkeld. De basisbeat dendert stug door en herinnert daarmee aan jarentachtig-house. Feestmuziek. Wat scherpzinnige musici als Björk en de vier strijkers van het Kronos Quartet daarin nog verder hoorden, bleef tijdens dit optreden raadselachtig. De muziek heeft wel iets manisch, zelfs hallucinerends, maar is toch overwegend vlak. Knap effectbejag, niettemin effectbejag. Dat elke toon piepend en knarsend uit de boxen komt, is charmant, maar vooral buitenkant. Een toevallige gimmick, net als Souleymans kleding.

De toetsenist brengt alle muziek overigens voort in zijn uppie. En dan houdt hij nog een hand vrij om met zijn smartphone foto's van het publiek te maken.

Dat onderstreept het plichtmatige karakter van dit optreden. Op zijn platen weet Souleyman soms te verrassen, in De Melkweg geenszins. Het feest dat iedereen verwachtte, werd gebouwd, niets meer. De twee mannen op het podium riepen zelfs licht medelijden op. Het lot van bruiloftsartiesten: terwijl de gasten uit hun dak gaan, zijn zij gewoon aan het werk.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden