Waren ze maar in Nederland gebleven, denk je na afloop

rendez-vous

Regie: Antoinette Beumer. Met Loes Haverkort, Peter Paul Muller en Mark van Eeuwen.

*

Antoinette Beumers adaptatie van de bestseller 'Rendez-vous' van Esther Verhoef mikt op passie en suspense maar is een tenenkrommende, potsierlijke thriller die grenst aan zelfparodie.

Het gaat meteen al mis. Simone's gezin arriveert in Frankrijk om een oude boerderij te betrekken die ze van haar overleden moeder heeft geërfd. De relatie met die moeder is nooit goed geweest, maar toch zijn Simone en haar man Eric totaal verrast als de boerderij een bouwval blijkt. Dat ondergraaft meteen al de geloofwaardigheid van Beumers film. De kijker moet geloven dat ze hun bestaan in Nederland hebben opgegeven zonder de boerderij ooit bezocht te hebben, ondanks een ijzige verhouding met Simone's moeder, om vervolgens op de bonnefooi naar Frankrijk te vertrekken om een chambres d'hôtes te beginnen. Zonder iets van horeca te weten. En zonder ook maar een fatsoenlijke zin Frans te spreken. Dat tart de verbeelding.

Maar daar blijft het niet bij. In de lokale supermarkt is letterlijk de eerste Fransman die Simone in het vizier krijgt een jonge adonisfiguur. Want zo zijn Franse mannen. Omdat het zo voor de hand ligt, hoop je nog even dat hij geen cruciale rol in het verhaal zal spelen. Maar jawel. Hij kijkt haar in de ogen en zegt iets in het Frans. Iets verleidelijks waarschijnlijk, ik ben het vergeten. Daarnet zat ze nog verliefd in de auto op weg naar het grootste avontuur van haar leven, nu smacht ze naar de grijnzende vreemdeling. Dat tart de logica. Een paar tellen later raakt ze in paniek als haar dochtertje even uit zicht verdwijnt, het eerste van vele, vele signalen dat er iets mis is.

Maar wat er ook mis is in dit dorp, waar een Nederlandse aannemer om nooit verklaarde reden als een koning in Frankrijk heerst, met de film is meer mis. Elke suspense wordt de kop ingedrukt door het onnozele handelen van de personages en de onevenwichtige plot. Dan weer heeft een dreigende Peter Paul Muller als de manipulatieve aannemer de overhand - Mullers rol is overigens het enige lichtpuntje in deze duisternis - en dan weer Simone's quasi-erotische avonturen met de jonge adonis, die toevallig bouwvakker is en dus dagelijks over de vloer komt. En dat alles in houterig Frans.

'Rendez-vous' probeert de dreigende ondertoon te forceren van 'The Talented Mr. Ripley' of Polanski's 'Knife in the Water', waarin een verleidelijke vreemdeling de verhouding tussen twee geliefden ontwricht. Maar suspense en erotiek zijn breekbare dingen. Die vragen om een fluwelen handschoen en niet om een botte bijl. Nu denkt ook de kijker na afloop: waren ze maar in Nederland gebleven.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden