Wapperende witte blouse en sabelhouw op de wang

Mijn moeder, geboren in de oorlog, en jong in de jaren vijftig en zestig, vond Alain Delon ’een stuk’. Zoals bijna al haar vriendinnen spaarde ze filmsterren, en Alain Delon zat daar ook bij, al was het in eerste instantie wel ’die Franse jongen die met Romy Schneider ging’.

Alain Delon is nog jong. Hij is 23 jaar, als hij in het Franse kostuumstuk ’Christine’ tegenover Romy Schneider komt te staan. In de film nemen de gebeurtenissen een dramatische wending. Alain Delon sneuvelt in een duel. Romy Schneider schrikt zo van het nieuws, dat ze uit het raam springt. We zijn in Wenen, begin 20ste eeuw, in een film uit 1958 die zijn roem dankt aan de liefde die tussen de hoofdrolspelers opbloeit. Alain Delon en Romy Schneider verloven zich na de opnamen.

Misschien komt het door La Schneider, die als titelvertolkster Christine bruist en stormt, maar Alain Delon lijkt steeds met enige vertraging op de dingen te reageren. Ja, het is zelfs alsof hij niet helemaal begrijpt wat er tegen hem wordt gezegd.

Een paar jaar later, in 1964, is Delon de titelheld, in de Franse cape- en degenfilm ’La Tulipe Noire’, maar ook hier zie je weer die lichte vertraging in zijn reacties. Als hij in de film tegen zijn tweelingbroer zegt dat hij de boeken van de Franse filosoof Jean-Jacques Rousseau heus op zijn nachtkastje heeft liggen, is dat een goede grap. Als Delon als de Franse Zorro zijn paard Voltaire noemt, is dat minstens zo burlesk.

Interessant is Delons dubbelrol in ’La Tulipe Noire’. Het is de tijd van de Franse Revolutie. Het volk is moe van de edelen en hun privileges. En daar hebben we Delon, als rover van koetsen. Het is inderdaad een stuk, met wapperende witte blouse, zwart masker en sabelhouw op de wang.

De Zwarte Tulp rooft voor eigen gewin en trekt zich van volk en vaderland niets aan. Zijn tweelingbroer is idealistischer. Die trekt als een ware Robin Hood ten strijde. Hij is niet de betere broer, zoals in Kaïn en Abel. De ’slechte’ broer offert zich uiteindelijk op voor de ’goede’ broer, waardoor de eenzame wolf, de man met de bebloede wang dubbel intrigeert.

In het Filmmuseum in Amsterdam is het grote zomer retrospectief gewijd aan de Franse acteur Alain Delon.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden