Vak T

Wanneer wordt de sportpers te kritisch?

Karl-Heinz Rummenigge (links) and president Uli Hoeness uitten flinke kritiek op de media die over Bayern München schreven. Beeld EPA

De leiding van Bayern München, de topclub die volgens Duitse media toch in een crisis was beland na slechte prestaties de afgelopen weken, had het eind vorige week even helemaal gehad met alle kritiek op het elftal. In een bijzondere persconferentie werd de aanval gezocht op de media.

Het ging Bayern vooral om de stijl van de kritiek. Volgens de leiding van de club, met naast bestuursvoorzitter Karl-Heinz Rummenigge ook voorzitter Uli Hoeness, was er te weinig respect voor de waardigheid van de voetballers. Het was geen kritiek die er in de kranten stond, het waren ‘afrekeningen’, aldus het duo.

Zo zou Arjen Robben (34) te oud zijn. Ongelooflijk dat dat werd geschreven, aldus Rummenigge. Een discussie over leeftijd is schaamteloos en respectloos, vond hij. Zijn dreigement: schrijf nogmaals onzin, en er kan een brief van de advocaat van de club op de mat vallen.

De reacties van de Duitse tabloidbladen ­waren fel. Zoals te verwachten was, want er is nu eenmaal geen grotere uitdager te treffen dan Bild, het Duitse boulevardblad. Gaat het hard bij de voetbalclub, dan gaat de krant er nog harder tegenin. De gekte was zelfs tot bij het bestuur doorgedrongen, vond Bild. “De crisis is groter dan gedacht.” Bayern trok zich daar niets van aan. Het was een principiële kwestie die het bestuur aandroeg, harde kritiek ten spijt.

Dans

Dat voetbalclubs kritiek hebben op de pers, is niet nieuw. Het is een constante dans waarin clubs en media verwikkeld zijn. Kritiek mag, zeggen de clubs, maar het wordt hen al snel te veel. Twee jaar geleden concludeerde NRC al dat de onafhankelijkheid van de sportpers onder druk stond. Clubs zouden meer invloed willen op publicaties.

VI-redacteur Martijn Krabbendam werd drie jaar geleden bij Feyenoord geweigerd omdat hij zich niet zou houden aan het beleid dat hij interviews zou laten lezen voordat die in het voetbalblad verschenen. Onder leiding van Dirk Kuyt werd een brief naar de redactie gestuurd waarin ‘de samenwerking’ werd opgezegd.

Het kan ook milder. Zo eens in de zoveel tijd komt er een hartekreet van een speler of trainer naar de ‘gekleurde’ pers die alles negatief zou zien. Zoals in 2006, toen Marco van Basten bondscoach van Oranje was. Tijdens het WK, kort na de gewonnen wedstrijd tegen Servië, ging hij op een persconferentie in op de rol van de pers. Hij verzocht de pers om ‘een sfeer en informatie ten gunste van het Nederlands voetbal’. De aanleiding was een onhandige uitspraak van Robin van Persie over Arjen Robben. Van Basten vroeg de pers er op rustige toon over te berichten.

Rustig vaarwater

Het leverde gefronste wenkbrauwen op. Want de pers is er toch juist om nieuws te melden in plaats van om mee te gaan in de ideologie van Van Basten om spelers op een WK in ‘rustig vaarwater’ te laten? Het AD sprak van een ‘moreel dilemma’ voor sportjournalisten.

Onzin, vond toenmalig Trouw-hoofdredacteur Frits van Exter, die erover schreef in zijn ‘brief van de hoofdredacteur’. De voetbalgekte had toegeslagen bij de inwoners van de deelnemende landen, concludeerde hij. “Daarbij vergeleken zijn voetballers en verslaggevers toonbeelden van nuchterheid. Niemand hoeft ze een moreel dilemma aan te praten.”

Verslaggevers als hoeders van de nuchterheid dus. Dat is iets anders dan lyrische verslaggevers. Maar het is ook iets anders dan journalisten die alleen maar kritiek uiten. Daar ging het de Bayern-leiding om. Kritiek kan best, maar blijf fatsoenlijk. Is dat inderdaad zoals sportverslaggeving behoort te zijn?

Kritiek op de pers

1. Leiding Bayern München
2. Feyenoord
3. Marco van Basten

In Vak T beschouwen sportredacteuren Fred Buddenberg, Kick Hommes en Eline van Suchtelen het sportnieuws uit de losse pols. Lees hier meer bijdragen.

Lees ook:

De dieven van Sunweb (en andere sporters die reclame maken)

Sporters die reclame maken, het is van alle dagen. Johan Cruijff was de eerste Nederlander die er echt geld mee verdiende, Rintje Ritsma maakte een zeepmerk populair door naakt in een ijsbad te liggen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden