Wanneer valt De Muur van het bestel?

Llink er dus uit, PowNed en WNL erin, MAX mag blijven en de TROS krijgt een waarschuwing. Het was geen verrassing deze week, toen minister van televisiezaken Ronald Plasterk de zendvergunningen verstrekte, tegen het licht hield of introk.

Wél opvallend is dat de inrichting van het publieke bestel ’herverzuilt’ en dat de omroepboodschappen net als vroeger, toen u de was nog deed met Sunlight, weer langs politieke lijnen beginnen te lopen. Op de drempel van het jaar 2010 heeft u warempel uw zwart-wit televisie weer terug. Daar komt het op neer. En omdat politiseren dus blijkbaar gewenst is, zeg ik u geheel op de toon van Geert Wilders en dus in vlekkeloos Venloos: het is een schande!

En waarom is het een schande? Omdat de prehistorische opzet van het publieke bestel door Hilversum en Den Haag doodleuk in stand wordt gehouden. Alsof de tijd stilstaat. Omroepen worden eens per vijf jaar wel gewogen, maar dat eilandenrijk blijft intact. Geen omroepbaas die zich serieus waagt aan een herbezinning. Geen minister die zegt: „Hallo Hilversum, hier Den Haag. Dit is de 21e eeuw. Er is internet, er is commerciële tv, er zijn 150 digitale tv-kanalen, een warenhuis met oneindige schapruimte waarin iedere partij zijn eigen afdeling kan beginnen. U wilt dat allemaal op drie zendertjes onderbrengen met uw 22 omroepen. Dus weet u wat? U krijgt van mij één zender en daarop brengt u programma’s die elders niet te zien zijn. Zonder politieke of religieuze kleur en bestuurd vanuit één eenvoudig gebouwtje.” Zou dat geen heerlijkheid zijn?

Nee, hooggeachte tv-columnist, hoor ik u nu zeggen. Dat zou geen heerlijkheid zijn. Want juist dán krijgen we dat zwart-wit beeld waar u het net over had. En dan zeg ik eerlijk: daar heeft u ergens gelijk. Als programma’s niet meer uit idealisme of overtuiging worden gemaakt, dan ontkleurt de boel. Er moet in principe volop ruimte zijn voor elke levensbeschouwing, hoe obscuur ook.

Maar moet dat allemaal bij de publieken? En is géén kleur bekennen niet óók een kleur? Een kleur bovendien die er nog niet is?

Neem nu Llink, dat verdwijnt. Is het zo dat daarmee het groene geluid verdwijnt? Welnee. Wij hebben op onze digitale tv zeker drie zenders die hetzelfde doen en beter ook nog. En als Llink zoveel draagvlak zegt te hebben, waarom begint het dan niet voor zichzelf?

Het roer moet eindelijk eens om. De publieke omroep heeft zich een taak gesteld (‘we zijn er voor iedereen’) die door een tijd is ingehaald waarin juist elke omroep er voor iemand anders is.

Welke programma’s ze dan wél moeten brengen? Nou, zoiets als de reportageserie van Paul Rosenmöller bijvoorbeeld, waarin hij de val van De Muur in hedendaags en historisch perspectief plaatst. Dat zie je nergens anders en splitst de kijker ook geen ongevraagde boodschap in de maag.

Ironisch eigenlijk, niet?

Want De Muur van Hilversum staat nog recht overeind.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden