Wankele Thaise economie vreest gevolgen dood koning

Krimp | Ooit was Thailand de groeimotor van Zuidoost-Azië. Maar de groei is eruit, door scherpere regionale concurrentie en een haperend China. En nu is er ook nog de vrees voor politieke onrust.

Thanthach Ritthinam wil niet pessimistisch zijn. Dus zoekt het bestuurslid van de Thai Auto Parts Manufacturers Association, die de belangen van de Thaise auto-industrie behartigt, lang naar de juiste woorden. "We moeten competitiever en efficiënter worden", zegt hij uiteindelijk. "We hebben niet het beleid om mensen te ontslaan, dus moeten we in onze kosten snijden. Dat betekent minder overuren en minder lange werkdagen."

De auto-industrie is een van de voornaamste slachtoffers van Thailands economische neergang. Met de dood van koning Bhumibol Adulyadej werd die economie afgelopen week voor een nog grotere uitdaging gezet. De angst dat de troonopvolging tot een machtsstrijd en dus politieke instabiliteit zal leiden is namelijk groot. Kort voor Bhumibols overlijden liet de Thaise munt, de baht, daarom een scherpe daling zien en daalden ook de koersen op de Thaise beurs, al krabbelden zowel de munt als de beurs een dag na de dood van de koning alweer flink op.

In de eerste zes maanden van dit jaar zag Thailand de productie, de export en de buitenlandse investeringen ook afnemen. Volgens experts is dat voor een belangrijk deel te wijten aan de zwakker wordende wereldeconomie en de afnemende groei in China, een belangrijke handelspartner. Maar ook de aangescherpte concurrentie en minder economisch vertrouwen hebben hun impact op het land dat lang de groeimotor van Zuidoost-Azië was.

De industrie voelt de klappen. Zo produceerde Thailand jaarlijks 2 miljoen auto's, maar dat aantal is teruggebracht, verschillende autofabrieken draaien op een veel lagere capaciteit dan normaal. "Wij zitten nu weer op hetzelfde niveau als in 2011", vertelt Thanthach. Dat jaar zorgden overstromingen voor grote verliezen.

Elektronicabedrijven, middenstanders en rijstboeren klagen ook dat ze het zwaar hebben. De cijfers bevestigen dat. Groeide de Thaise economie in 2012 nog met 6,5 procent, in 2015 was dat nog maar 2,8. De export daalde vorig jaar met 5 procent en krimpt dit jaar verder, voorspelt de Bank van Thailand. Maar niets daalde zo sterk als de buitenlandse investeringen. Die kelderden in de eerste zes maanden met 90 procent en staan volgens de Bank van Thailand op het laagste punt in tien jaar.

Wat ook meespeelt, is de toegenomen regionale concurrentie, zegt Stanley Kang, voorzitter van de Verenigde Buitenlandse Kamers van Koophandel in Thailand. Buurlanden als Vietnam, Cambodja en Burma hebben hun deuren geopend. "In het verleden was Thailand de eerste keuze voor investeerders. Maar de concurrentie neemt toe, en de lonen in bijvoorbeeld Cambodja zijn stukken lager."

Om de gevolgen van politieke instabiliteit zo veel mogelijk te beperken, gebruiken bedrijven Thailand steeds vaker om de productie in buurlanden aan te sturen, vertelt Kang. "Het maakt je flexibeler en zo loop je minder risico dan wanneer je alles in één land doet."

Om de industrie een nieuwe boost te geven, roept de regering autobedrijven op in te zetten op elektrische voertuigen. Daar zou de toekomst liggen. In de auto-industrie is de oproep behoedzaam ontvangen. "We weten dat die elektrische voertuigen er zullen komen, maar er moet eerst een goed plan zijn. De auto-industrie is een keten met veel arbeiders. Daar moet je heel nauwkeurig naar kijken", zegt belangenbehartiger Thanthach Ritthinam.

Of de overheid de industrie weer op gang kan krijgen? Thanthach denkt van wel. "Mits de focus ligt op ontwikkeling en innovatie, en we geen trends missen."

Kleermaker ziet helft van de klanten vertrekken

Veel Thaise middenstanders hebben het zwaar. Boonchai Rithbandit (60) werkt al veertig jaar als kleermaker in Bangkok. "Vroeger had ik mijn eigen winkel, maar die heb ik jaren geleden al op moeten geven. Nu ben ik in dienst bij mijn broer. In de afgelopen jaren is het financieel echt moeilijker geworden. Vier jaar geleden hadden we nog vijf tot tien klanten per dag, nu zijn het er nooit meer dan vijf. Ik weet niet waar die andere klanten zijn gebleven, maar je ziet overal dat mensen minder te besteden hebben. Voor mijn familie is het moeilijk om de eindjes nog aan elkaar te knopen, vooral omdat de huur hier ontzettend hoog is. Maar we redden het; en als het niet nog slechter wordt, houden we het wel vol."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden