Wankel Saab stuurt personeel weer paar dagen naar huis

Herstellend imago Zweeds automerk krijgt nieuwe knauw

Zeker, het merk heeft een 'tikje' gekregen, beaamt Dick Braakhekke van Saab Nederland. In de verkoopcijfers valt het nog niet terug te zien, maar inderdaad: de onzekerheid rond Saab moet niet al te lang duren.

Want het regent al dagenlang onheilsberichten uit het Zweedse Trollhättan. De Saabfabrieken stonden vorige week al diverse malen stil, de afgelopen week opnieuw en het personeel kreeg gisteren tot minstens maandag vrij. Het bedrijf krijgt geen onderdelen van verschillende leveranciers meer aangeleverd, omdat het de rekeningen niet kan betalen.

Het is slecht nieuws voor het net weer opkrabbelende imago van Saab. Topman van Spyker Cars Victor Muller kocht het noodlijdende automerk vorig jaar van General Motors, dat al plannen had de deuren te sluiten. Muller moest voor de koop miljoenenleningen aangaan, en kreeg van de Europese investeringsbank een krediet van 400 miljoen euro, gegarandeerd door de Zweedse overheid.

Muller zelf verkocht in februari zijn sportwagenmerk Spyker aan de Rus Vladimir Antonov. Deze oude zakenvriend leende Muller bovendien geld om Saab van General Motors te kopen. Achter de schermen, want General Motors wilde Antonov, die wel in verband is gebracht met witwaspraktijken, buiten de deur houden.

Antonov werpt zich nu opnieuw op als redder van Saab. Want het bedrijf moet af van het 'politiek gecontroleerde' geld van de Europese Investeringsbank, vindt hij. Dit terwijl er de afgelopen week op werd gespeculeerd dat de Europese Investeringsbank opnieuw een krediet van honderden miljoenen zou verstrekken, opnieuw met ruggesteun van de Zweedse overheid. Muller weerspreekt overigens dat dit nodig is.

De onzekere toekomst van Saab heeft inmiddels gevolgen voor de leveranciers van het bedrijf. Zoals Lear Corporation uit Trollhättan, dat de autostoelen maakt. "Door de pauze krijgen we geen orders meer", bevestigde productieleider Johan Svensson in het Zweedse radiojournaal. Voor circa 120 van de 130 Learwerknemers is het een onzekere tijd, net als begin 2010, toen Saab dreigde te verdwijnen.

Ook voor de Nederlandse dealers komt het slecht uit, want het vertrouwen in Saab was nog niet helemaal hersteld na de verwikkelingen van vorig jaar, zegt dealer Ton Jetten van Saab Noorderpoort Venlo. "De verkoop begint net weer een beetje terug te komen op het oude niveau".

Dick Braakhekke van Saab Nederland zegt zich geen zorgen te maken. Saab is 'in overleg met de leveranciers om de betalingen binnenkort af te ronden'. En volgens hem gaat het helemaal niet zo slecht met de verkoop. Vergeleken met het eerste kwartaal van 2010 steeg het aantal verkochte auto's afgelopen kwartaal met 271 procent. In 2010 gingen er 510 Saabs de deur uit.

Geen Spyker meer
In deze roerige tijden verandert autofabrikant Spyker Cars ook nog eens van naam. Binnenkort heet het bedrijf Swedish Automobile NV. Spyker Cars produceert sinds februari namelijk geen Spykers meer. Dat luxe sportmerk werd in februari verkocht aan de Rus Vladimir Antonov, na de dure overname van het Zweedse Saab. De nieuwe naam van de sportwagen wordt 19 mei aan de algemene aandeelhoudersvergadering voorgelegd.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden