Wanhopig op bezoek bij haar exen

JANN RUYTERS

Happily Ever After

Regie: Tatjana Bozic. Met Tatjana Bozic, Rogier Kappers.

****

Oh oh, de liefde, de liefde, verzucht Tatjana Bozic. Zes minnaars versleet de Kroatische, uit Rusland, Duitsland, Engeland. Geen bleef. En nu woont ze in Amsterdam en heeft ze niet alleen een man, Rogier, maar ook een zoontje, en opnieuw dreigt het mis te gaan. Ze maken ruzie over wie het licht heeft uitgedaan, voelen zich niet op hun gemak bij elkaars familie, raken uitgeput van het zoontje. Tatjana wil de onttakeling voor zijn en gaat op bezoek bij al haar exen om te onderzoeken wat er schort(te). Pavel in Moskou met wie ze altijd afsprak bij de voet van het beeld van Poesjkin, Aleksej die een vrouw bleek te hebben en haar sloeg, de Duitse Frank die Goethe las. Ze praat ook met haar Russische vriendin Dasha die haar voorhoudt dat ze haar man kunstiger moet manipuleren. En met haar moeder die haar aanraadde om niet te trouwen als ze niet andermans was wilde doen. Haar vader zegt dat het punt misschien is dat ze zo afhankelijk wordt als ze in een relatie zit. Dat slachtofferige, huilerige van Tatjana bevalt nieuwe man Rogier ook niet zo. Hij noemt het haar Balkan-mentaliteit.

Dit intieme egodocument, geproduceerd door Boudewijn 'Kauwboy' Koole, balanceert op het randje in de scènes tussen Tatjana en Rogier die elkaar 'on' camera de liefde verklaren, de hersens inslaan, een zwangerschapstest doen. Op het exhibitionistische af wel, maar in een innemende mix van zelfspot en ernst. Als Bozic tegen het einde concludeert dat ze nu eerst zichzelf moet zien te vinden, kan je daar alleen maar mee instemmen, en heb je een warm, vrolijk en eerlijk zelfportret gezien van een vrouw die de wanhoop nabij is, omdat ze maar niet wil aanvaarden dat sprookjes niet bestaan.

undefined

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden