’Waltz with Bashir’ raakt Israël

In Israël heeft ’Waltz with Bashir’ bij de vertoningen veel losgemaakt. „Ik ging als in een roes naar buiten”, zegt computerprogrammeur Ilan Benzion (26), die twee jaar geleden in Libanon vocht. „Mijn ervaring is anders dan die van Folman, maar zijn boodschap over de naïviteit en desoriëntatie van de soldaten, en die totale minachting voor het menselijk leven in die verschrikkelijk bizarre oorlog, bezorgde me kippevel.”

„Ik herinner me hoe vervreemd we toen waren van wat er zich in Libanon afspeelde”, zegt hoofdverpleegster Sarit Baum (55). „Israël had maar één tv-zender die nooit beelden uit Beiroet uitzond. Er waren geen andere internationale zenders.”

Tegen het eind van de oorlog in 2006 mocht wel een journalist mee met het Israëlische leger om opnamen te maken van de strijd vanuit het oogpunt van de soldaten. „Het was verschrikkelijk om te zien”, zegt de hoofdverpleegster toe. „Het effect van de getekende gevechten in ’Waltz with Bashir’ is niet zo direct, maar de opeenstapeling van alle beelden laat je niet meer los.”

De Libanon-oorlog is Israëls eerste oorlog die een heftige, emotionele controverse veroorzaakte in de Israëlische samenleving. De oorlog werd onderwerp van onderzoek van een speciale staatscommissie die minister van defensie Ariël Sjaron indirect verantwoordelijk stelde voor het bloedbad dat Israëls bondgenoten, de christelijke falangisten, begingen in de Palestijnse vluchtelingenkampen Sabra en Sjatila. De meeste Israëliërs, zo suggereert de film, wilden liever iedere herinnering aan die oorlog begraven. Dat twee decennia later Sjaron tot premier wordt gekozen (2001-2006), lijkt dat streven naar collectief geheugenverlies te onderstrepen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden