Wal-Mart werkt aan imago

Kassières en vakkenvullers krijgen er een dollar per uur bij

KOOS SCHWARTZ

Kassières en vakkenvullers bij warenhuisketen Wal-Mart kijken uit naar 2016. Beleggers met aandelen WalMart niet. 's Werelds grootste retailer zal volgend jaar minder winst maken dan dit jaar en dat komt deels doordat honderdduizenden werknemers een flinke loonsverhoging krijgen.

Dat kassières en vakkenvullers in 2016 een salarisverhoging krijgen, was al een tijdje bekend. Maar gisteren stond die verhoging weer in het brandpunt van de belangstelling.

Wal-Mart-topman Doug McMillon, zelf ooit vakkenvuller, presenteerde voor een gehoor van beleggers, analisten en investeerders bedrijfscijfers én zijn plannen voor de lange termijn. Het gehoor schrok ervan.

Wal-Marts omzet (in 2014: 485 miljard dollar, dertien keer zo veel als Ahold) zal volgend jaar niet of nauwelijks stijgen; de winst valt 6 tot 12 procent lager uit dan dit jaar, meldde McMillon. Prompt verloor het aandeel 10 procent van zijn waarde - een enorme daling voor Wal-Martbegrippen - terwijl het aandeel in 2015 al 22 procent was gezakt. De winstdaling is deels een gevolg van die loonsverhoging. Kassières en vakkenvullers gaan minimaal 10 dollar per uur verdienen, minstens een dollar meer dan ze nu doen. Ook die 9 dollar van nu verdienen ze nog niet lang.

McMillon voerde die 9 dollar dit jaar in. Zo'n half miljoen medewerkers profiteerden ervan. Een enorm aantal, maar Wal-Mart is met 1,4 miljoen personeelsleden de grootste particuliere werkgever van de VS.

McMillon oogstte lof - Wal-Mart stond jaren bekend om zijn lage lonen - en de instemming van staten en steden die dit jaar het minimumloon verhoogden. Maar kritiek kreeg hij ook. Een uurloon van 10 dollar is geen vetpot. Een eenpitter in een gemiddelde Amerikaanse stad met een volle baan (bij Wal-Mart is dat 34 uur per week) kan er wellicht van leven, een gezin is er niet of nauwelijks van te onderhouden.

Critici wezen erop dat Wal-Mart een concern is dat blijft teren op de belastingbetaler. Die betaalt de voorzieningen waarop veel Wal-Mart-medewerkers, ondanks hun baan, een beroep moeten doen: voedselbonnen, medische zorg, hulpprogramma's voor kinderen.

De loonsverhogingen hebben een prijs. Ze kostten Wal-Mart dit jaar zo'n miljard dollar en volgend jaar anderhalf miljard. Daarin zijn ook kosten meegerekend voor personeelstrainingen. McMillon wil de service bij Wal-Mart verbeteren - die staat niet bekend als goed - en ziet de loonsverhogingen als onderdeel daarvan. Meer loon leidt tot betere service en tot tevreden klanten, hield hij zijn gehoor voor.

McMillon vertelde meer. Wal-Mart gaat een miljard investeren in websites en e-commerce. Om de verkopen via internet en de bezorging van boodschappen te verbeteren, komen er nieuwe distributiecentra. Meer Wal-Marts krijgen afhaalpunten. Er komen 3500 managers die de thuisbezorging moeten verbeteren. Sjofele vestigingen worden opgeknapt.

McMillon zei het zelf niet, maar sommige analisten deden dat wel: Wal-Mart, dat 4500 warenhuizen en winkels in de Verenigde Staten heeft, is zelf wat sjofel geworden. Door de jarenlange nadruk op winst maken, was er te weinig aandacht voor warenhuizen, personeel en vernieuwing. McMillon doet daar wat aan.

Bij dat alles wordt de aandeelhouder niet vergeten. Wal-Mart gaat weer eigen aandelen inkopen. Dat is een service aan aandeelhouders, omdat de uitbetaalde winst dan over minder aandelen verdeeld hoeft te worden. Voor dat doel trekt McMillon tot en met 2019 20 miljard dollar uit. Dat is flink meer dan het bedrag dat hij in die jaren uitgeeft aan loonsverhogingen voor kassières en vakkenvullers.

undefined

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden