Wakker Dier start campagne tegen 'foute kaas'

Na de campagne om plofkippen uit de schappen van supermarkten te bannen, richt actiegroep Wakker Dier vanaf vandaag zich op fabrikanten van 'foute kazen'. De dierenwelzijnsorganisatie start met een radiospot om consumenten erop te wijzen dat veel kazen gemaakt worden van stalmelk, melk van koeien die nooit buiten komen. Zo'n 30 procent van de melkkoeien staat het hele jaar op stal om zo veel mogelijk melk te produceren.

Volgens de organisatie bevatten de kazen van de merken Maaslander, Old Amsterdam en Leerdammer stalmelk. Ook de huismerkkazen van Albert Heijn, Jumbo en Lidl zou deze melk bevatten. De kazen van Beemster en Milner zijn volgens Wakker Dier wel van weidemelk.

Volgens een woordvoerster van Westland, moederbedrijf van Maaslander en Old Amsterdam, is de bewering van Wakker Dier 'pertinent onwaar'. De kazen bestaan volgens haar voor 80 tot 85 procent uit weidemelk. "Het is nog geen 100 procent, maar dat lukt waarschijnlijk geen enkele fabrikant. Heel vervelend dat Wakker Dier dit suggereert."

Weidemelk is melk afkomstig van boerderijen waar de koeien minstens 120 dagen per jaar, zeker zes uur per dag in de wei lopen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden