Wagners laaste blik op de toekomst

KLASSIEK

Camiel Boomsma

Wagner 'Porazzi' (Et'cetera)

****

De jonge pianist Camiel Boomsma gaf zijn tweede cd met Wagner-transcripties de titel 'Porazzi' mee. Dat woord verwijst naar het allerlaatste thema dat Wagner aan de piano bedacht toen hij in Palermo aan het Piazza dei Porazzi verbleef. Dit 'Porazzi-thema' behelst niet meer dan dertien intrigerende maten, waarvan hij de eerste acht al in 1859 neerschreef. In 1882, het jaar vóór zijn dood, voegde hij er vijf aan toe. Op dit zoet-kwijnende thema - Boomsma noemt het Wagners laatste blik op de toekomst - componeerde de Nederlandse componist Kent Hugo Moussault een nieuw en intrigerend stuk. Boomsma speelt dit 'Il Cigno di Palermo' met veel inlevingsvermogen, haast zelf verwonderd dat hij Wagners laatste gedachten in klank kan omzetten. De cd opent met vijf grote transcripties van fragmenten uit 'Parsifal', 'Lohengrin' en 'Der Ring des Nibelungen'. Voor die transcripties tekenden Louis Brassin, Franz Liszt, Albert Heintz en August Stradal. Aan twee ervan heeft Boomsma zelf ook nog zitten sleutelen. Hoewel Boomsma uitermate virtuoos speelt, is virtuositeit niet zijn doel. Het gaat hem om de lagen in Wagners muziek, die hij met veel finesse en subtiliteit naar de oppervlakte haalt. Zo klinkt het Karfreitagszauber uit 'Parsifal' hier haast als late, kale pianomuziek van Liszt. Zeer intrigerend en zeer mooi.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden