Waarom zou een meisje 'roze' zijn?

'Moet een jongensmeisje ook met meisjes leren spelen?' Deze kwestie in de rubriek 'De Opvoedvraag' (Onderwijs, 14 maart) kan ik nog begrijpen. Zodra een meisje of een jongen zich niet gedraagt zoals van haar of hem wordt verwacht, ontstaat verwarring. Het antwoord van deskundige Lauk Woltring gaat echter aan de kern voorbij.

De situatie: meisje speelt in de kleuterklas liever met jongens dan met meisjes. Ouders vinden dit prima, juf vreest dat 'dit meisje de aansluiting met de barbies (de andere meisjes) mist'. Zowel de juf als gedragskundige Woltring kiezen als oplossing voor 'dit probleem' voor aanpassingsgedrag van het meisje. Maar wat is eigenlijk het probleem? Het probleem, zo stelt Woltring, is dat de wereld niet ideaal is. Er bestaan jongensachtige meisjes en meisjesachtige jongens, maar zij moeten leven in een wereld vol stereotypen: meisjes zijn rose en braaf, jongens blauw en stoer. Feitelijk dus twéé niet-ideale werelden.

Onderzoek wijst uit: bij de geboorte past geen enkel kind in de stereotypen van de afzonderlijke jongens- en meisjeswerelden. De laatste inzichten uit onder andere de epigenetica maken aannemelijk dat in de eerste drie jaar - onder invloed van omgevingsfactoren - delen van de genetische aanleg van kinderen tot ontwikkeling komen en andere delen niet. Dus voor de kleuterklas.

De 'oplossing' van de juf en de gedragswetenschapper is curieus. Terwijl ze weten dat het probleem is dat de wereld niet ideaal is, kiezen ze ervoor om dit probleem te handhaven en zelfs te versterken. Het meisje moet veranderen. Het is een antwoord op hun eigen verwarring, maar geen oplossing voor kinderen. Alle kinderen moeten in vrijheid hun eigenheid kunnen ontplooien.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden