Suikers

Waarom wordt bijna de helft van de groenteconserven gesuikerd?

Aan veel groente in blik worden suikers toegevoegd. Beeld ThinkstockPhotos
Aan veel groente in blik worden suikers toegevoegd.Beeld ThinkstockPhotos

Doperwten of maïs uit blik op het boodschappenlijstje? Grote kans dat er suiker in zit. Volgens voedselwaakhond Foodwatch wordt zelfs aan bijna de helft (46 procent) van de groenten in pot of blik suiker toegevoegd. Waarom eigenlijk?

Foodwatch onderzocht het assortiment van de vier grootste supermarkten in Nederland: Albert Heijn, Jumbo, Lidl en Aldi. Daaruit bleek dat aan 79 van de 170 blikken en potten groenten (gelijk aan 46 procent) suikers waren toegevoegd. Ook biologische groenten bleken niet gespaard, want zes van de elf waren gesuikerd.

Toegevoegde suikers werden onder andere gevonden in doperwten, wortels, maïs, rode kool, bieten, asperges, spruitjes, tuinbonen en kapucijners. Het suikergehalte was het hoogst bij rodekool. Een blik kool bevat tot tien gram suiker per honderd gram. Sperziebonen, champignons, spinazie, boerenkool en de meeste asperges bleken niet gesuikerd.

De belangrijkste reden - en misschien wel de enige - waarom fabrikanten suikers aan hun pot- en blikgroenten toevoegen, is volgens de voedselwaakhond om zodoende een zoete smaak te creëren. "Omdat mensen die smaak van nature lekker vinden, is dat dé manier om meer producten aan de man te brengen", aldus woordvoerder Sjoerd van de Wouw van Foodwatch.

Volgens hem schakelt de voedselindustrie over op suiker, nu restricties zijn geplaatst op het toevoegen van zout. "Bijkomend effect is echter dat met name kinderen andere smaken niet leren waarderen en een voorkeur krijgen voor zoet. Daarnaast zorgt het consumeren van dergelijke hoeveelheden gesuikerde groenten op korte termijn voor een ongezond hoge calorieëninname." Te veel suiker kan tot gezondheidsproblemen leiden als obesitas, hart- en vaatziekten en diabetes type 2.

Foodwatch grijpt het onderzoek aan om zijn beklag te doen over minister Schippers van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. De afspraken die de overheid heeft gemaakt om hoge zout-, suiker- en vetgehaltes in voedsel te reduceren, bestempelt de organisatie als 'zeer zwak'.

Schippers erkent dat het plan om gehaltes aan zout, verzadigd vet en suikers richting 2020 stapsgewijs te verlagen, achterloopt op de planning. Maar volgens haar is het huidige tempo cruciaal om duurzaam resultaat te behalen, 'zowel vanwege smaakgewenning bij de consument als vanwege haalbaarheid voor het bedrijfsleven'.

De minister heeft de adviescommissie gevraagd om in 2017 een evaluatie uit te voeren. Aan de hand van dat advies zullen de betrokken partijen datzelfde jaar nog besluiten hoe de verdere aanpak moet zijn. "Stevige vervolgstappen zijn nodig", aldus Schippers.

Contraproductief

Volgens een woordvoerder van de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) gaat het om de toevoeging van 'heel weinig' en steeds minder suiker. De afname daarvan vindt volgens de FNLI 'expres geleidelijk plaats om te voorkomen dat de consument thuis zelf suiker gaat toevoegen omdat het anders niet meer smaakt zoals hij gewend is'.

Reden voor toevoeging van suiker en zout in groenteconserven is volgens de FNLI de smaakbalans. Daarmee bevestigt het de uitleg van Foodwatch. "Voor conservering wordt er water toegevoegd aan de groente (het zogeheten opgiet), zonder toevoeging van suiker en/of zout loopt het natuurlijk aanwezige suiker en zout in groente weg in het vocht. Hierdoor verliezen de groenten hun natuurlijke smaakbalans."

Volgens de FNLI zou het contraproductief zijn als de groentefabrikanten ineens suiker en zout helemaal weglaten, omdat de smaak 'acceptabel' moet blijven om mensen meer groenten te laten eten. De federatie wijst erop dat de levensmiddelenindustrie sinds 2014 met de overheid samenwerkt om suiker, zout en vet in producten structureel te verlagen.

Jumbo, Lidl en Aldi buigen zich op dit moment over een nog te geven reactie op de uitkomst van het onderzoek. Albert Heijn heeft inmiddels al wel gereageerd. De supermarkt geeft aan dat het dit jaar het eigen assortiment onder de loep heeft genomen en is gestart met 'een flinke suikerreductie van meer dan honderd populaire eigen merkproducten' Hier zal het bedrijf naar eigen zeggen ook in 2017 mee doorgaan.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden