Waarom we op school geen taalkunde leren

Afgelopen woensdag promoveerde Maria van der Aalsvoort aan de Radboud Universiteit op een interessant onderzoek naar de politieke besluitvorming over de opname van een onderdeel taalkunde in het schoolvak Nederlands. Nu zult u denken: taalkunde bij Nederlands? Dat zit er toch al lang in? Maar dat is niet zo. Op school leer je bij Nederlands wel iets over ontleden en over grammaticaal correct schrijven, maar 'echte taalkunde', zoals de vraag wat die taalkundigen nou weer allemaal ontdekt hebben, dat is er niet bij.

Moet dat dan? Moeten leerlingen worden lastiggevallen met wetenschappelijke kennis? Of, anders gesteld: mag je al die taalwetenschappelijke ontdekkingen wel verzwijgen voor leerlingen? Ziedaar de discussie die de afgelopen halve eeuw in onderwijsland gewoed heeft. Want dat is wat Van der Aalsvoort in haar proefschrift genadeloos blootlegt: het was echt een sterk woedende discussie; het ging gewoon hard tegen hard. 'Het bureau' van Voskuil, 'Onder professoren' van W.F. Hermans, het zijn allemaal kinderboeken vergeleken bij het echte werk.

Twee door de regering ingestelde commissies spraken zich uit voor taalkunde bij Nederlands, twee keer werd dit advies terzijde geschoven of getorpedeerd. Tegen het advies van alle betrokkenen in werd bovendien ineens een onderdeel vanuit het vak filosofie bij Nederlands opgenomen. Toevallige persoonlijke opvattingen van mensen op sleutelposities gaven uiteindelijk steeds de doorslag.

"Het was allemaal mensenwerk", concludeert Van der Aalsvoort. Ja dat kun je wel zeggen! Met alle gevolgen van dien. p.a.coppen@let.ru.nl

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden