Weblog

Waarom komt het zonnevliegtuig niet uit Delft?

De Solar Impuls, die geheel op zonne-energie vanuit Zwitserland naar Marokko vloog. Beeld
De Solar Impuls, die geheel op zonne-energie vanuit Zwitserland naar Marokko vloog.

De Zwitser Bertrand Piccard is gisteren als eerste met een vliegtuig voortgedreven door zonne-energie van Europa naar Afrika overgestoken. Een enorme felicitatie waard natuurlijk. Maar waarom komt zijn zonnevliegtuig niet uit Delft?

Ik ben jarenlang luchtvaartredacteur van Trouw geweest. En ik weet niet beter dan dat dankzij het vroegere Fokker en de huidige overblijfselen daarvan, Nederland over heel veel kennis van vliegtuigbouw beschikt, met name bij de Technische Universiteit Delft. En we hebben nu nog steeds de KLM en Schiphol, twee vooraanstaande namen in de mondiale luchtvaart, die ook aan die kennis bijdragen.
Daarnaast hebben we veel kennis op het gebied van zonnepanelen. Zie bij voorbeeld mijn recente stukken over baanbrekend werk in Groningen en Amsterdam. Maar ook in Delft is zonne-energie een belangrijk onderzoeksgebied.
Dus vraag ik u: waarom komt dat zonnevliegtuig Solar Impuls niet uit een land met zoveel luchtvaarthistorie en luchtvaart- en zonne-energiekennis, ons land dus?
Nee, er was een Zwitser voor deze doorbraak nodig. En als u denkt: Ach, dat was een eenmalige opsteker voor dat kleine Alpenland, dan hebt u kennelijk mijn blog over het zonneschip dat de wereld is rondgevaren niet gelezen. Ook met dank aan Zwitserse ondernemingslust! Zwitserland is dacht ik toch niet een van 's werelds grote zeevaartnaties... Dat is Nederland toch? Dus had ook dat schip uit Delft moeten komen.

Delft doet het weer wel goed als het om andere zonnemobiliteit gaat. Met zijn Nuna's heeft het al vier keer de grootste race voor zonne-auto's gewonnen, de World Solar Challenge in Australië. Gek eigenlijk, want Nederland staat weer niet echt bekend als grote autoproducent.

Kortom: we moeten in de lucht en in het water toch eigenlijk gewoon ook kunnen wat we op het land presteren? Komop TU's van Delft en Twente en universiteiten van Groningen en Amsterdam: het eerste commerciële zonnevliegtuig voor vier personen of meer komt uit Nederland! En tegen die tijd varen er al ik weet niet hoeveel zonaangedreven Nederlandse veerponten naar onze Waddeneilanden en elders...

Ik houd ook een Twitteraccount bij voor mijn energie-activiteiten. U kunt me volgen via @VincentDekker4.

Een van de prijswinnaars van de TU Delft, de Nuna 3. Beeld TU Delft
Een van de prijswinnaars van de TU Delft, de Nuna 3.Beeld TU Delft
Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden